Jednym ze sposobów transportu materiałów sypkich są bezosiowe przenośniki spiralne, dlatego chcielibyśmy przybliżyć profil produkcji przenośników wytwarzanych przez firmę RATAJ a.s. Zasada działania bezosiowych przenośników spiralnych odbiega od sposobu funkcjonowania powszechnie znanych przenośników ślimakowych z wałem. Autor: Ryszard Huńka
Genialnie prosta zasada
Świetne rozwiązania techniczne mają zazwyczaj jedną wspólną cechę. Funkcjonują na prostych zasadach, są mało awaryjne, efektywne i mają wielostronne zastosowanie. Właśnie takie są bezosiowe przenośniki spiralne RATAJ.
Podstawowym elementem bezosiowych przenośników spiralnych RATAJ jest spirala bezosiowa wyprodukowana ze stali najwyższej jakości o grubości 4–40 mm i o średnicy zewnętrznej 25–800 mm. W bezosiowym przenośniku spiralnym nie ma wału wewnętrznego ani łożyska wewnętrznego, a transport materiału przebiega prawie w całym przekroju przenośnika. Spirala bezosiowa przez swą dokładnie definiowaną średnicę i ruch obrotowy umożliwia transport dużej ilości materiału na małych obrotach z minimalnym zużyciem energii elektrycznej. Każdy bezosiowy przenośnik spiralny RATAJ jest konstruowany i produkowany na zamówienie wg wymagań klienta i dla odpowiedniego typu transportowanego materiału.
Własny rozwój bezosiowych przenośników spiralnych i wyposażenia
Wszystkie projekty techniczne bezosiowych przenośników spiralnych do transportu setek rodzajów materiału wykonywane są przede wszystkim na podstawie wieloletniego doświadczenia w produkcji i eksploatacji bezosiowych przenośników spiralnych. W kilkudziesięciu instalacjach bezosiowych przenośników spiralnych w elektrowniach i ciepłowniach po raz pierwszy zastosowano wkłady poliamidowe RATAMID do transportu węgla i pyłu węglowego. Opracowany przez naszą firmę certyfikowany system RATATEX eliminuje przenoszenie wybuchu między dwoma technologiami – stosowany był wielokrotnie w energetyce i przemyśle spożywczym. Następnym produktem własnego rozwoju jest przenośnik wytrzymujący wybuch do 1,0 MPa – swym wykonaniem przewyższa wymagania ogólnie obowiązujących norm konstrukcyjnych dotyczących przenośników w środowisku zagrażającym wybuchem. Do transportu bardzo ściernego materiału stosujemy w rurze przenośnika wkłady bazaltowe lub rury polipropylenowe.
Dlaczego warto wybrać bezosiowe przenośniki spiralne RATAJ…?
Przede wszystkim ze względu na prostą i niezawodną w eksploatacji konstrukcję, trwałość i wydajność. Coraz częściej bezosiowe przenośniki spiralne zastępują klasyczne przenośniki ślimakowe, taśmowe i zgrzebłowe. Głównymi zaletami bezosiowych przenośników spiralnych w porównaniu z zastosowaniem klasycznych środków transportu są:
– niższe nakłady inwestycyjne i koszty eksploatacji (w porównaniu z klasycznymi przenośnikami i transportem pneumatycznym);
– projekt i produkcja przenośników na miarę (są one dostosowane do istniejącej lub projektowanej technologii);
– kilkuletnia eksploatacja bez konieczności napraw;
– doskonałe uszczelnienie przenośnika oraz zapewnienie bezpyłowej pracy;
– możliwość bardzo dokładnego dawkowania transportowanego materiału;
– możliwość stosowania do ciągłego ważenia transportowanego materiału;
– bardzo małe rozmiary przenośników i motoreduktorów;
– możliwość wykorzystania systemu eliminującego przenoszenie wybuchu (RATATEX);
– łatwa i szybka naprawa spirali i rury (dla jakiegokolwiek użytkownika);
– wykonanie motoreduktora do środowiska zagrażającego wybuchem (strefa 20, 21, 22, ew. 0, 1 ,2), możliwość skonstruowania przenośnika wytrzymującego wybuch do 1,0 MPa.
Należy podkreślić, że bezosiowe przenośniki spiralne zapewniają bezproblemowy transport materiału o ekstremalnych właściwościach (bardzo ścierne, cieknące, lepkie, pyliste itp.).
Potrafimy transportować wszystko, co się sypie, lepi i cieknie
To są realia stosowania bezosiowych przenośników spiralowych produkowanych przez firmę RATAJ. Z bardzo szerokiego zakresu możliwych zastosowań wybieramy następujące aplikacje bezosiowych przenośników spiralnych RATAJ:
energetyka (węgiel kamienny i brunatny, koks, pył węglowy i koksowy, popiół, odpady ropne, żużel);
przemysł ciężki, hutnictwo (bentonit, tłuczone szkło, granulat aluminiowy, pył karbidowy, tłuczeń korundowy, wióry stalowe i żeliwne, magnezyt, ruda manganowa, kulki stalowe, szkło, metale ciężkie);
przemysł jądrowy (pył uranowy, węgiel aktywny);
przemysł chemiczny (barwniki, dian, nawozy, ałun, katalizatory, kauczuk, cyjanek, kwasy, lód, saletra, mocznik, siarka, siarczan amonowy, siarczan glinowy, soda,);
przemysł spożywczy (orzeszki ziemne, cappuccino, cukier, herbata, masa czekoladowa, jabłka, musztarda, kakao, kawa, przyprawy, laktoza, gluten, słodziki, mąka, musli, papryka, pieczywo, budyń, rodzynki, ryby, rzepak, ryż, sól, śmietana, tarta bułka, mleko suszone, skrobia, tytoń, twaróg, makaron, skorupy jaj, vegeta, kapusta);
przemysł tworzyw sztucznych (ABS, PE, PP, PA, PVC, granulaty, cięta guma, polistyren);
przemysł drzewny (pył drzewny, okleina, wióry, pelety, trociny, szczapka);
budownictwo (pył aglomeracyjny, materiał asfaltowy, celuloza, cement, muł, kaolin, perlit, piasek, gips, żwir, szamot, wapno, szlam wapienny, tłuczeń granitowy);
ekologia (elektrozłom, szlamy, pyły, mieszanki trawiaste, wsady filtracyjne);
rolnictwo (biomasa, pasza, kukurydza, rośliny strączkowe, zboża, owoce, rzepak, śruta, warzywa);
przemysł lekki (boraks, kreda, wełna mineralna, papier, polistyren, proszki do prania, włókna);
przemysł farmaceutyczny (penicylina).
To najcenniejsze, co możemy zaoferować, to przede wszystkim nasz know-how. Nasz nieustanny rozwój i instalacja nowych, dotychczas niewypróbowanych rodzajów transportowanego materiału pozwalają nam być cały czas w czołówce.