Transport pneumatyczny surowców sypkich
Transport pneumatyczny surowców sypkich jest to ruch cząsteczek surowca spowodowany ruchem cząsteczek gazu (z reguły powietrza) z rurociągu. Ruch powietrza powstaje w wyniku różnicy ciśnień pomiędzy początkiem transportu (nadawą) a końcem transportu (odbiorem).
Andrzej Żelazo
AUTOR JEST PREZESEM ZARZĄDU FIRMY PROORGANIKA SP. Z O.O. W WARSZAWIE
Transport pneumatyczny stosuje się do przesyłania surowców (produktów lub mieszanek) w wielu gałęziach przemysłu. Jest to nowoczesny i bardzo elastyczny w zabudowie rodzaj transportu surowców. Szczególnie nadaje się do wszelkiego rodzaju modernizacji, ponieważ ułożony rurociąg potrzebuje najmniej miejsca ze wszystkich urządzeń transportowych.
Zasada funkcjonowania transportu pneumatycznego polega na tym, że na początku mamy oddzielnie produkt oraz powietrze. Następnie w urządzeniu podającym musimy produkt podać do powietrza, przetransportować rurociągami, a na końcu rurociągów oddzielić frakcję stałą od gazowej. Jeżeli wszystkie urządzenia dobrane są poprawnie, to otrzymujemy hermetyczną instalację transportową – pracującą niezawodnie i prawie bezobsługowo.
RYS. 1 Schemat instalacji transportu pneumatycznego z podajnikiem komorowym
Do urządzeń podających zaliczamy zasilacze (podajniki) komorowe. Transport nadciśnieniowy z zastosowaniem tych zasilaczy (podajników) komorowych jest najbardziej uniwersalnym typem transportu pneumatycznego. Charakteryzuje się małym zużyciem powietrza i dużym współczynnikiem koncentracji, co pozwala transportować kilkadziesiąt kilogramów surowca jednym kilogramem powietrza. Transport ten cechuje również długa żywotność instalacji. FOT. 1 przedstawia podajnik komorowy stojący na wadze platformowej (w ten sposób można bilansować transportowany surowiec).
FOT. 1 Podajnik komorowy z wagą platformową
Zasadę transportu za pomocą zasilaczy (podajników) komorowych przedstawiają poniższe schematy:
1 2 3 4
1) Stan gotowości do pracy. Zasilacz (podajnik) komorowy jest pusty, wszystkie zawory są pozamykane a w podajniku nie ma ciśnienia.
2) Stan zasypywania surowcem. Przepustnica główna jest otwarta, zawór odpowietrzający też jest otwarty, a wszystkie zawory powietrza są pozamykane.
3) Stan pracy. Przepustnica główna jest zamknięta. Zawór odpylający też jest zamknięty, a zawory doprowadzające powietrze są otwarte.
4) Stan odpylania. Otwarty jest tylko zawór odpylający. Otwarcie tego zaworu przed kolejnym cyklem daje pewność, że w zasilaczu nie ma ciśnienia, które mogłoby spowodować wydmuchanie surowca przez silos po otwarciu przepustnicy głównej.
Poprzez odpowiednie sterowanie zaworami powietrza (i ew. dodatkowymi zaworami surowca) można uzyskać tzw. transport korkowy. Charakteryzuje się on przepływem surowca w postaci „korków” rozdzielonych „korkami” powietrza. Dla tak prowadzonego transportu uzyskuje się niewielkie prędkości surowca. Surowiec transportowany jest pełnym przekrojem rurociągu. Powoduje to, że nie ma przedmuchów powietrza zabierającego np. lekkie frakcje.
Podajniki komorowe mogą być produkowane w wersji „tandem” (dwa podajniki transportujące produkt jednym rurociągiem), jak również w wersji mobilnej (jeden podajnik).
FOT. 2, 3 Podajnik komorowy w wersji „tandem” oraz w wersji mobilnej (po prawej)
www.proorganika.com.pl