Rozmowa z inż. Stanisławem Ratajem, Prezesem Zarządu firmy RATAJ POLSKA Sp. z o.o. z Kluczborka

Stanisław Rataj: W porównaniu z klasycznym przenośnikiem ślimakowym z wałem bezosiowy przenośnik spiralny nie ma łożysk ani wału wewnętrznego, co oznacza, że jest mniej podatny na awarie

Powder & Bulk: Panie Prezesie, czy był kiedyś taki materiał, o którym nie mógł Pan powiedzieć, jak przetransportować go z miejsca na miejsce?
Stanisław Rataj: Możemy transportować praktycznie wszystko, co jest sypkie, lepkie i płynne, za pomocą przenośników bezosiowych lub ślimakowych. Od wszystkich materiałów sypkich po materiały lepkie i płynne osady. Nasze listy transportowanych materiałów obejmują np. produkty pochłaniające do ścian otworów wiertniczych wykorzystywanych podczas wypadków na morzu. Nie jest nam obcy transport materiałów radioaktywnych w elektrowni jądrowej, transport muszli morskich i małży na Islandii, transport paszy na największych na świecie farmach łososia w Ameryce Południowej i Norwegii, transport liści herbaty na Kamczatce, transport soli morskiej w egipskich portach, transport pokruszonych akumulatorów do samochodów elektrycznych czy transport towarów rolnych w Stavanger w Norwegii za pomocą największego na świecie bezosiowego przenośnika spiralnego. Naszymi klientami są firmy zatrudniające kilku pracowników, ale także duże globalne koncerny z branży spożywczej, chemicznej, motoryzacyjnej i energetycznej. Bezosiowe przenośniki spiralne są wykorzystywane do dozowania i transportu materiałów w ilościach od kilkudziesięciu gramów na godzinę (w przypadku dozowania przypraw do produkcji chipsów ziemniaczanych) do 700 m3 na godzinę (w wypadku transportu węgla do wagonów) czy też do 1000 m3 na godzinę – jeśli chodzi o transportowanie towarów rolnych ze statków towarowych w porcie.

P&B: Co sprawia, że bezosiowe przenośniki spiralne RATAJ® odnoszą sukces?
S.R.: Podstawowym elementem jest bezosiowa spirala wykonana ze stali premium lub stali nierdzewnej o grubości od 3 do 60 mm i średnicy zewnętrznej od 25 do 800 mm. W bezosiowym przenośniku spiralnym nie ma wewnętrznych łożysk ani wewnętrznego wału, a przenoszony materiał porusza się prawie całym przekrojem przenośnika. Spirala bezosiowa umożliwia przenoszenie dużych ilości materiału przy niskich prędkościach i minimalnym zużyciu energii. Dlatego też przenośniki te są wykorzystywane w praktycznie wszystkich obszarach przemysłu. Obecnie posiadamy w magazynie ponad 215 typów spiral o łącznej długości ponad 8000 m.

P&B: Jakie są zalety tej technologii?
S.R.: W porównaniu z klasycznym przenośnikiem ślimakowym z wałem bezosiowy przenośnik spiralny nie ma łożysk ani wału wewnętrznego, co oznacza, że jest mniej podatny na awarie. Materiały mogą być transportowane z wodą lub opróżniane ze zbiornika na wodę. Kolejnym dużym plusem jest całkowicie bezpyłowy transport w dowolnym kierunku – poziomo, ukośnie i pionowo.

P&B: W jaki sposób udało się Panu dzięki nowej technologii spenetrować ugruntowane rynki?
S.R.: Obecnie jesteśmy liderem w stosowaniu bezosiowych przenośników spiralnych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Po rewolucji potrzebowaliśmy kilku lat, aby zaistnieć w polskich, czeskich i słowackich firmach. Przed rewolucją ten typ przenośnika był nieznaną koncepcją w Europie Wschodniej. Nazwa bezosiowego przenośnika spiralnego pochodzi od „naszego warsztatu” i dzięki ciągłemu rozwojowi nowych kształtów i materiałów bezosiowych przenośników spiralnych możemy z dumą powiedzieć, że jesteśmy światowym liderem w tej dziedzinie. Zainteresowanie naszymi przenośnikami nie słabnie, ponieważ firmy przechodzą na innowacyjne technologie i potrzebny jest im  transportu nowych materiałów.

P&B: Czy produkuje Pan urządzenia tylko pod kątem specyfikacji klienta?
S.R.: Tak, produkujemy przenośniki według specyfikacji każdego klienta. Jest to produkcja w 100% dostosowana do wymagań klienta. Konieczne jest rozwiązywanie problemów i projektowanie technologii na miejscu, dlatego większość czasu spędzam w drodze.

P&B: Każdy materiał jest inny i wymaga innych parametrów przenośnika, co z pewnością nie ułatwia Panu zadania…
S.R.: Projektowanie konkretnego rozwiązania nie opiera się na obliczeniach komputerowych, ale na doświadczeniu z transportowanymi materiałami. Na przykład transport kakao zależy od procentowej zawartości tłuszczu, a w przypadku innych materiałów decydująca jest zawartość wilgoci w materiale, a w wypadku jeszcze innych decydująca jest wielkość ziarna transportowanego materiału.

P&B: Ile Pana urządzeń zostało już wyprodukowanych i gdzie używany jest Państwa system?
S.R.: Wyprodukowaliśmy ponad 6000 przenośników i wyeksportowaliśmy je do 56 krajów na pięciu kontynentach. Czterdzieści procent naszej produkcji trafia na eksport. Naszymi klientami są światowi liderzy w przemyśle spożywczym, chemicznym, lekkim i ciężkim. To dla mnie wielka przyjemność móc pokazać klientom umiejętności i sztukę naszej pracy oraz zaoferować „potęgę rozumu” (to hasło towarzyszy nam od ponad 30 lat).

P&B: Czy mógłby Pan powiedzieć coś o najbardziej niezwykłych zastosowaniach Państwa urządzeń?
S.R.: Tak jak to wcześniej wspomniałem, np. otrzymaliśmy kontrakt na wypełnienie ścian przeciwwybuchowych wykorzystywanych w katastrofach naftowych na morzu. Zostały one wypełnione materiałem absorbującym, a spirala została zwężona, aby absorbent w wypełnionych rurach był odpowiednio zagęszczony. Wyprodukowaliśmy również jednorazowy przenośnik dla elektrowni jądrowej. W tamtych czasach materiał radioaktywny musiał być dozowany do specjalnych pojemników, a po wykonaniu zadania przenośnik był w ciągu kilku godzin umieszczany w składowisku jądrowym.

 

   Cztery lata temu we współpracy z polską firmą wyprodukowaliśmy największy (pod względem wydajności i średnicy) bezosiowy przenośnik spiralny na świecie do rozładunku towarów rolnych ze statków oceanicznych w norweskim porcie Stavanger. Średnica spirali wynosiła 800 mm, a wydajność ok. 700 t na godzinę.

P&B: Wygląda na to, że nie działa Pan na zwolnionych obrotach. Czy ma Pan w firmie swojego stronnika?
S.R.: Mam tę zaletę, że praca jest jednocześnie moim hobby. Tak więc praca po 12 czy 14 godzin dziennie nie jest dla mnie męcząca, wręcz przeciwnie – im więcej pracuję, tym bardziej się relaksuję. Oczywiście dotyczy to również weekendów. Jeśli chodzi o stronnika, to mój młodszy syn Luboš również pracuje w firmie i zajmuje się ekonomią i rozwojem przedsiębiorstwa.

P&B: Ale co Pan robi, co przynosi Panu radość, gdy nie jest Pan w pracy?
S.R.: Najbardziej cieszą mnie podróże do naszych klientów i doskonale działające przenośniki. Rocznie przejeżdżam więcej kilometrów niż dwukrotność obwodu kuli ziemskiej – i oczywiście podróżuję samolotem. Najważniejszy jest dla mnie powrót do spokojnego środowiska z niezawodnymi pracownikami i dobrymi warunkami pracy...

 

P&B: Dziękujemy za rozmowę.

Nowy numer

  1. Temat numeru:PRODUKCJA KRUSZYW,CEMENTU i WAPNA

    02/2025 (109)
  2. Temat numeru:FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2025 (108)
  3. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2024 (107)
  4. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2024 (106)
  5. Temat numeru: ATEX, FILTRACJA, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2024 (105)

  6. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2024 (104)
  7. Temat numeru: POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2024 (103)

  8. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)

  9. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  10. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  11. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  12. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  13. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  14. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  15. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  16. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  17. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  18. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  19. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  20. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  21. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  22. 03/2022 (89)

  23. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  24. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  25. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  26. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  27. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  28. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  29. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  30. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  31. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  32. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  33. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  34. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  35. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  36. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  37. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  38. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  39. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  40. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  41. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  42. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  43. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  44. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  45. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  46. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  47. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  48. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  49. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  50. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  51. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  52. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  53. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  54. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  55. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  56. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  57. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  58. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  59. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  60. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  61. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  62. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  63. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  64. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  65. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  66. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  67. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  68. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  69. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  70. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  71. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  72. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  73. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  74. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  75. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  76. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  77. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  78. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  79. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  80. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  81. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  82. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  83. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  84. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  85. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  86. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  87. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  88. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  89. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  90. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  91. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  92. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  93. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  94. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  95. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  96. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  97. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  98. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  99. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  100. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  101. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  102. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)