Ponad 10 tysięcy zwiedzających, 418 firm zajmujących 30 tys. m2 powierzchni wystawienniczej oraz 10 konferencji, dotyczących budownictwa drogowego – tak w skrócie można opisać trwające od 8 do 10 maja targi Autostrada, MASZBUD oraz ROTRA.
Wydarzenie, które po raz kolejny zgromadziło przedstawicieli firmy z branży budownictwa drogowego, stało się już tradycją. Co roku w targowych halach prezentowane są m.in. najnowsze maszyny budowlane, samochody dostarczające kruszywa czy konstrukcje wzmacniające. Również w tym roku nie zabrakło przedstawicieli największych Polskich i zagranicznych firm. Swoje produkty zaprezentowały m.in. KH-KIPPER, SCANIA, DAFF, IVECO, LOTOS, czy LIUGONG DRESSTA MACHINERY.
Oprócz imponujących rozmiarami i możliwościami maszyn do Targów Kielce zawitały także sprzęty, których na co dzień drogowcy mogą używać do przeprowadzania drobnych prac remontowych. Młoty elektryczne, mini rozrabiarki do asfaltu czy koparki niewielkich rozmiarów, czekały na zainteresowanych w cieniu maszyn o wielkich gabarytach.
Budownictwo pod lupą
O znaczeniu i randze wydarzenia świadczyć może także ilość konferencji oraz gości, którzy wzięli udział w panelach dyskusyjnych. Do najważniejszej z nich należała debata Polska Droga do dobrobytu” z udziałem Wiceministra w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Marka Chodkiewicza, zorganizowana przez tygodnik WPROST. Podczas konferencji dyskutowano nad stanem polskich dróg oraz funduszach przeznaczanych na remonty i renowację szos. Nie zabrakło także trudnych tematów; o ryzykownych umowach i potencjalnych zagrożeniach, które groziły firmom podwykonawczym mówiła Iwona Stępień-Kotlarek, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Niezwykle ważne wnioski z raportu „O firmach drogowych” przedstawiono podczas spotkania „Firmy drogowe – ich kondycja, inwestycje, ryzyko i perspektywy”. Organizatorem spotkania była Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wspólnie z firmą Arcata Partners. Raport wskazuje, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian w branży, a twórcy dodatkowo podkreślali ich pochodzenie i znaczenie. Autorzy zawarli w nim także zaktualizowaną prognozę rynku robót drogowych aż do roku 2025.
Nie zabrakło także specjalistycznych konferencji - "Infrastruktura drogowo-kolejowa. Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość”, „Nowoczesna diagnostyka i naprawy nawierzchni drogowych”, „Bezpieczeństwo techniczne maszyn budowlanych i pojazdów”, podczas których zainteresowani pogłębiali swoją wiedzę, a także nawiązywali biznesowe relacje.
Coś dla operatorów ...
Podczas targów odbyły się pokazy dynamiczne sprzętu budowlanego. Operatorzy tradycyjnie już stanęli w szranki w Konkursie Operatorów Maszyn Budowlanych BIG BAU MASTER. Podobnie jak w roku ubiegłym, nie zabrakło „Żywego Serwisu” zorganizowanego przez Przegląd Oponiarski. Na stoisku redakcji odbyły się pokazy wymiany opon w dużych samochodach ciężarowych czy maszynach budowalnych typu ORT.
Przyszli, ale także pracujący już operatorzy mogli sprawdzić swoje umiejętności w specjalnych symulatorach maszyn budowlanych. Pod okiem instruktorów z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego nawet niedoświadczone osoby mogły wcielić się w kierowcę koparki.