Firma NSK opracowuje pionierską, wysoce dokładną metodę szybkiego i dokładnego diagnozowania pozostałego okresu trwałości smaru. Japoński producent udostępni rozwiązanie w formie aplikacji mobilnej, która umożliwi użytkownikom na miejscu analizę stanu środków smarnych w łożyskach i układach ruchu liniowego. Ta innowacyjna funkcja ograniczy potrzebę inspekcji i koszty uzupełniania smaru oraz pomoże firmom wdrożyć strategie konserwacji oparte na monitoringu stanu maszyn i wyposażenia. NSK zbiera obecnie opinie i informacje zwrotne od klientów przed uruchomieniem swojej nowej aplikacji.
Szeroka gama maszyn i urządzeń - od obrabiarek po wagony kolejowe - wykorzystuje produkty wymagające smarowania, takie jak łożyska, śruby kulowe i prowadnice liniowe. Jednakże w trakcie pracy maszyn smar ulega degradacji z biegiem czasu, dlatego kontrola jego stanu na miejscu jest niezbędna, aby zmaksymalizować czas sprawności i OEE (ogólną efektywność wyposażenia). W ostatnich latach coraz więcej firm zaczyna wdrażać proaktywną konserwację opartą o monitoring rzeczywistego stanu maszyn i wyposażenia zamiast korzystania z odgórnie ustalonych okresów międzyobsługowych. Tłumaczy to zapotrzebowanie na precyzyjną metodę diagnozowania poziomu degradacji środków smarnych, którą można szybko zastosować na miejscu. Taka aplikacja pomogłaby również przezwyciężyć niedobory siły roboczej i wspierałaby wysiłki na rzecz neutralności węglowej.
Istniejące metody diagnostyczne o wysokiej dokładności opierają się na analizach laboratoryjnych, co wiąże się z wysokimi kosztami, niemożliwością stosowania ich na miejscu oraz długim oczekiwaniem na wyniki. Z kolei metody obserwacji wizualnej lub za pomocą densytometru są bardziej powszechne, ale charakteryzują się niską dokładnością. W rezultacie wiele firm w celu zapewnienia ciągłości pracy niepotrzebnie uzupełnia środki smarne na zbyt wczesnym etapie, co powoduje ich marnotrawstwo.
Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, firma NSK przystąpiła do opracowania znacznie wygodniejszej, tańszej, szybszej i dokładniejszej metody diagnozowania poziomu degradacji smaru. Warto podkreślić, że nowa aplikacja NSK umożliwia analizę stanu smaru na podstawie naprawdę małej próbki. Wraz z upływem czasu w oleju bazowym i dodatkach do smaru zachodzą zmiany chemiczne generowane przez ciepło powstałe podczas pracy i procesy utleniania. Objawiają się one w postaci modyfikacji struktury molekularnej smaru, która sprawia, że zaczyna on pochłaniać więcej światła o krótkiej długości fali, a jego kolor się zmienia. Smar na początku jest biały, a w miarę użytkowania staje się żółty lub pomarańczowy, ostatecznie przechodząc w czarny, co wskazuje na zerową żywotność. Aplikacja NSK ocenia stan smaru na podstawie koloru i oblicza jego pozostałą trwałość.
NSK od ponad 40 lat opracowuje środki smarne we własnym zakresie, co pozwoliło firmie oprzeć nową technologię diagnostyki degradacji smarów na głębokim zrozumieniu ich właściwości chemicznych.
1) Nowa aplikacja mobilna NSK wykorzystuje technologię diagnostyki degradacji stanu smaru
2) Z upływem czasu wyraźnie widać zmianę koloru smaru
O NSK Europe
NSK Europe Ltd. jest europejskim oddziałem japońskiej firmy NSK produkującej łożyska z siedzibą w Tokio. Firma została założona w 1916 r. i zatrudnia obecnie około 29.882 tys. osób na całym świecie. Produkty i rozwiązania oferowane przez tego dostawcę dla firm przemysłowych i motoryzacyjnych można znaleźć wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się elementy związane z ruchem. Oprócz prawie wszystkich typów łożysk tocznych, portfolio firmy obejmuje zespoły łożyskowe w oprawach, technologię liniową, łożyska piast kół oraz łożyska przekładni i silnika. Firma pragnie osiągnąć perfekcję we wszystkich swoich działaniach biznesowych. Jej celem jest bycie liderem w swojej branży pod względem jakości, do czego dąży poprzez ciągły proces doskonalenia, rozwoju optymalnego produktu, optymalizację procesów produkcyjnych i proklienckie nastawienie procesów obsługi. W roku podatkowym 2022, ponad 4,030 tys. pracowników NSK Europe Ltd. wygenerowało sprzedaż przekraczającą 893 mln euro.