Marcin Dziwak, prezes zarządu NEU-JKF Sp. z o.o., w rozmowie nt. bogatej oferty firmy, zrealizowanych projektów oraz funkcjonowania w trudnych warunkach pandemii.
„Rynek, na którym funkcjonujemy, zmienia się nieustannie, a my – jako odpowiedzialny dostawca – staramy się mieć na te zmiany jak największy wpływ”
Agnieszka Tyc: Firma NEU JKF od początku swojej działalności specjalizuje się w dostarczaniu kompletnych instalacji odpylania i transportu pneumatycznego w różnych gałęziach przemysłu. Proszę w skrócie przedstawić ofertę Państwa firmy.
Marcin Dziwak: NEU-JKF zajmuję się opracowywaniem koncepcji, doborem najlepszych komponentów oraz wykonawstwem kompletnych instalacji odpylania wraz z potrzebnymi instalacjami towarzyszącymi. W naszych zakładach produkcyjnych w Danii oraz w Polsce produkujemy większość elementów niezbędnych do budowy typowego systemu usuwania niebezpiecznych pyłów z miejsca pracy. Naszym klientom możemy zaproponować kompletne programy orurowania w zakresie grubości od 1 do 3 mm, wentylatory transportowe oraz tnące, separatory, śluzy, cyklony, filtry workowe, filtry patronowe. Uzupełnieniem naszej oferty są przenośniki transportowe, silosy oraz inne wysokiej jakości komponenty.
Naszym dodatkowym atutem jest bardzo szeroka oferta serwisowa, obejmująca nie tylko części zamienne, ale także różne plany serwisowe, które pozwalają naszym klientom na bezawaryjną i nie wymagającą dużych nakładów pracy eksploatację dostarczonych przez nas produktów
A.T.: Proszę powiedzieć, jak na przestrzeni tych prawie 25 lat działalności w Polsce zmienił się rynek, na którym funkcjonuje firma NEU JKF i jak to wpływa (wpłynęło) na Państwa politykę handlową?
M.D.: Rynek, na którym funkcjonujemy, zmienia się nieustannie, a my – jako odpowiedzialny dostawca – staramy się mieć na te zmiany jak największy wpływ. Przez ostatnie 25 lat wiele razy zmieniały się priorytety naszych klientów i zawsze byliśmy gotowi sprostać stawianym wymaganiom. Instalacje odpylania od peryferyjnych, drugoplanowych elementów wyposażenia zakładów produkcyjnych, stały się aktualnie bardzo istotnych punktem, który pozwala naszym klientom zyskać przewagę konkurencyjną dzięki prośrodowiskowym i efektywnym energetycznie rozwiązaniom. Nasze szerokie portfolio produktów i duże doświadczenie zespołu doradczego oraz projektowego pozwala nam działać aktywnie w wielu branżach, zarówno z międzynarodowymi korporacjami, jak i klientami mniejszymi, stawiającymi pierwsze kroki w obszarach swojej działalności.
A.T.: Proszę powiedzieć jakie najciekawsze projekty zrealizowała firma NEU JKF w czasie swojej działalności w Polsce.
M.D.: Aktualnie realizujemy ok. 140 projektów rocznie i bez wątpienia możemy powiedzieć, że do każdego z nich podchodzimy indywidualnie i każdy z nich wzbudza w nas prawdziwą inżynierską ciekawość. Patrząc przez pryzmat naszych 25-letnich doświadczeń ciężko byłoby wskazać parę najciekawszych realizacji – jednakże zdarzają się takie projekty, które od samego początku, czyli od momentu opracowywania koncepcji, wymagają od nas wzmożonej pracy i współdziałania nie tylko z klientem, ale także z zaangażowanymi firmami trzecimi, odpowiedzialnymi za inne aspekty technologii. Tego typu współpraca rozwija nas w kierunku nowych obszarów, na których jesteśmy najczęściej jednymi z pierwszych z zakresu odpylania – do takich projektów można zaliczyć realizacje w obszarach:
- odpylania przy produkcji przędzy lnianej;
- przygotowania i podawania biopaliwa na potrzeby elektrociepłowni;
- neutralizacja niebezpiecznych oparów z produkcji sosów;
- odpylanie przy cięciu i szlifowaniu włókna szklanego;
- odpylanie przy produkcji wełny mineralnej.
A.T. Ostatnie niemalże dwa trudne lata były niewątpliwie wyzwaniem dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Proszę powiedzieć, jak Państwo radziliście i radzicie sobie w warunkach pandemii, zwłaszcza, że specyfika Państwa oferty wymaga w wielu przypadkach bezpośredniego kontaktu z klientem i obecności w jego zakładzie.
M.D.: Początek pandemii był okresem dużej niepewności całego rynku europejskiego, jednakże już od drugiego kwartału 2020 r. rozpoczęliśmy realizację naszego planu i postawiliśmy na maksymalne wykorzystanie potencjału nowych technologii w zakresie komunikacji oraz bardzo bliską współpracę z klientami. Dzięki temu udało nam się rok 2020 zakończyć nieznacznie poniżej wyniku z rekordowego dla nas roku 2019, a w roku 2021 osiągnęliśmy najlepsze wyniki w naszej 25-letniej historii. Nie oznacza to oczywiście, że ostatnie dwa lata były całkowicie bezproblemowe – jak większość producentów borykaliśmy się w tym czasie nie tylko z niepewnością rynkową, ale także z niespotykanymi do tej pory wzrostami cen materiałów oraz problemami z ich dostępnością. Najważniejszym wyzwaniem natomiast był i jest aspekt ludzki – pandemia nie tylko znacząco wpłynęła na gospodarkę, ale także na nastroje pracownicze. Ciągłe napięcie związane z potencjalnym zarażeniem i ciężkim przebiegiem COVID-19 oraz konieczność nieszablonowego podejścia do szybko zmieniających się warunków rynkowych (opóźnione dostawy, kwarantanny podwykonawców, wzrost kosztów itp.) bywa bardzo wyczerpująca, dlatego też staramy się zapewnić naszym pracownikom możliwie najlepsze warunki pracy, cechujące się bardzo dużą elastycznością oraz ciągłym usprawnianiem zaplecza firmowego.
A.T.: Dziękuję za rozmowę.