Most w trzy miesiące?
O projektach, inwestycjach oraz nowych rozwiązaniach dla infrastruktury drogowej, z prof. Leszkiem Rafalskim, dyrektorem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie rozmawia Dobrochna Sajdak-Chudzik
Dobrochna Sajdak-Chudzik: Podczas XIX Giełdy Wynalazków w Muzeum Techniki NOT Pan Profesor,
jako Przewodniczący Rady Głównej Instytutów Badawczych, podkreślił w swoim wystąpieniu,
że instytuty badawcze zdobywają bardzo liczne nagrody na wystawach wynalazczości.
Również IBDiM posiada w swoim dorobku wiele innowacyjnych rozwiązań techniczno-technologicznych.
Jakie najważniejsze projekty badawcze w ostatnim czasie realizował Instytut Badawczy
Dróg i Mostów?
Test bariery drogowej na poligonie doświadczalnym
Leszek Rafalski: Wśród wielu realizowanych w IBDiM projektów na szczególną uwagę zasługuje
Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP) umożliwiający automatyczną identyfikację
pojazdu na podstawie równoczesnego rozpoznania takich cech, jak: kolor, marka, typ, numer rejestracyjny.
Projekt oparty jest na złożonym algorytmie sieci neuronowych, analitycznym oprogramowaniu oraz
bazie ok. 500 tys. zdjęć pojazdów. Stanowi unikatowe w skali europejskiej i światowej rozwiązanie. System
ISKIP, doceniony na zagranicznych wystawach, jest już wdrażany zarówno na polskich drogach, jak również
na rynku europejskim. Ważnym osiągnięciem Instytutu, które znacząco może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa drogowego, jest realizacja projektu – Aktywne Inteligentne Bariery Drogowe i Mostowe (AIBDiM). „Inteligentna”
bariera jest nowoczesnym urządzeniem, które aktywnie reaguje na uderzający w nią pojazd i dostosowuje poziom
absorpcji uderzenia do jego masy. Dzięki wyjątkowym elementom konstrukcyjnym reguluje również poziom rozpraszania energii, przez co zmniejsza przeciążenia, jakim zostają poddani pasażerowie. Po kolizji kieruje pojazd
na właściwy tor jazdy i powiadamia służby ratownicze. Nowe bariery powinny trafić na szczególnie niebezpieczne fragmenty dróg. Z innych znaczących rozwiązań warto także wymienić „Most w 3 miesiące” – umożliwiający wykonanie w bardzo krótkim czasie niedużych obiektów mostowych, nowatorskie pokrywy studni kanalizacyjnych
o podwyższonej wytrzymałości na oddziaływanie warunków atmosferycznych i zimowego utrzymania dróg, czy metodę wzmacniania iniekcją pali, wdrażaną na odcinkach budowanej obecnie infrastruktury drogowej. Realizacja tych nowatorskich projektów jest możliwa również dzięki specjalistycznemu sprzętowi, którym dysponuje Instytut. Przykładem wysokiego poziomu naszych badań jest – jedno z dwóch w Europie – mobilne laboratorium kwantyfikacji parametrów nawierzchni na podstawie wyników badań nieniszczących – SPI
Całość w numerze 3/2012