Napędy iFit – mocna alternatywa!
Firma Rossi, należąca do szwajcarskiej grupy kapitałowej Moovimenta AG (dawniej Habasit AG), już od przeszło 70 lat dostarcza kompleksowe rozwiązania napędowe do najbardziej wymagających zastosowań przemysłowych. Oferta obejmuje bardzo szeroki asortyment przekładni, silników i motoreduktorów, zawarty w kilkunastu katalogach produktowych. Dzięki sygnałom otrzymywanym od klientów firma Rossi zdecydowała się na poszerzenie asortymentu o jeszcze jeden katalog motoreduktorów – o nazwie iFit. Jest to doskonała alternatywa dla produktów głównych konkurentów, odpowiadająca na zapotrzebowanie płynące z rynku.
Napędy iFit to innowacyjne i w pełni zamienne napędy stożkowo-walcowe oraz walcowe, zaprojektowane z myślą o świecie w ruchu i dostępne wraz inteligentnymi przemiennikami częstotliwości dla systemów IoT. Stąd też i nazwa katalogu, gdzie „i” oznacza innovative interchangeable (produkt innowacyjny, zamienny), a słowo „Fit” może być odczytane zarówno jako „pasujący do czegoś technicznie/mechanicznie”, jak i „dopasowany do potrzeb, spełniający oczekiwania”.
FOT 1 Motoreduktor walcowy w korpusie płaskim, serii iFit iP, w wykonaniu z wałem zdawczym oraz kołnierzem wyjściowym
Inżynierowie firmy Rossi zmierzyli się z niemałym wyzwaniem: celem było stworzenie produktu dopasowanego do najczęściej spotykanego standardu montażowego (stosowanego już przez kilka firm, w tym przez najbardziej popularne marki napędowe na rynku polskim), a jednocześnie udoskonalonego i dającego dodatkową wartość użytkownikom. W przypadku iFit zdecydowano się na zastosowanie korpusów żeliwnych w całym zakresie wielkości mechanicznych, w odróżnieniu od konkurencji, u której zazwyczaj do mniejszych napędów stosowane są słabsze i gorzej tłumiące drgania korpusy aluminiowe. Żeliwo ma nie tylko większą odporność na udary i dużo lepszą wytrzymałość na żrące środki czyszczące (stosowane w niektórych przemysłach), ale przed wszystkim ma ono podobną rozszerzalność cieplną do stali, stosowanej w łożyskach i kołach zębatych. Dzięki temu wszystkie elementy przeniesienia napędu są doskonale spasowane w pełnym zakresie temperatur pracy przekładni, co podnosi parametry i żywotność napędu. Duże znaczenie mają szersze niż u konkurencji koła zębate zastosowane na ostatnim, najbardziej obciążonym stopniu przekładni. W połączeniu z precyzyjną obróbką i wieloetapowym uszlachetnieniem zębów daje to znacznie większą przeciążalność napędu, a co za tym idzie – również jego większą żywotność.
Ewidentną korzyścią w długofalowym użytkowaniu napędu jest też sposób osadzenia zębnika wejściowego. U głównych konkurentów jest on zazwyczaj wciśnięty w wałek silnika (końcówka wałka w formie tulei), co bardzo utrudnia lub wręcz uniemożliwia jego wymianę. Często konieczna jest wymiana razem z silnikiem, co skokowo podnosi koszty serwisu. W przypadku rozwiązania firmy Rossi zębnik jest osadzany na standardowym wałku, z użyciem zestawu montażowego. Dzięki temu ewentualna wymiana tego elementu w przyszłości nie będzie stanowiła żadnego problemu technicznego.
- produkt w pełni wymienny – wymiarowanie wałów, kołnierzy, łap, itd. w 100% zbieżne z najczęściej stosowanymi standardami montażowymi i technicznymi; dopasowane zostały również przełożenia / obroty wyjściowe - rozwiązanie „Plug & Play” bez kosztów przeprojektowania;
- wyższy moment obrotowy → do 12% wyższy moment wyjściowy, w porównaniu z głównym konkurentem;
- klasa dokładności uzębienia 6 lub wyżej, wg normy DIN/ISO → energooszczędność, wyższa sprawność, niski poziom hałasu, zmniejszony luz;
- szeroki zakres wielkości mechanicznych, solidne korpusy żeliwne → wysoka wydajność i niezawodność: bardzo wysoka sztywność, z doskonałym osiowaniem kół zębatych i przeniesieniem napędu, obniżone wibracje i niski poziom hałasu;
- produkcja w Europie → najwyższa jakość, pełna wiarygodność i powtarzalność wyrobów;
- wysokiej jakości uszczelniania oraz odpowietrznik ciśnieniowy → podwyższona żywotność, wyższa czystość oleju;
- opływowy kształt korpusu → ułatwione utrzymanie czystości, możliwość mycia napędu.
FOT. 3 Motoreduktor współosiowy iFit iC ze zintegrowanym przemiennikiem częstotliwości dDrive
Dodatkowo motoreduktory iFit mogą być dostarczane ze zintegrowanymi przemiennikami częstotliwości dDrive. Jest to rozwiązanie najczęściej stosowane w zdecentralizowanych układach napędowych (np. w systemach transportu bliskiego). Przemienniki dDrive zostały opracowane do pracy w ciężkich warunkach, mają modułową budowę i doskonale nadają się do zastosowań przemysłowych. Cechuje je m.in. wysoki stopień ochrony: IP65, bardzo szerokie spektrum temperatur otoczenia: od -40°C do +50°C, podwyższona odporność na wibracje i rekordowa przeciążalność – nawet do 200%.
Rozwiązania napędowe Rossi sprawdzają się podczas wieloletniej eksploatacji w różnorodnych, często bardzo wymagających zastosowaniach – w Polsce i na świecie. W powiązaniu z konkurencyjnymi parametrami technicznymi oraz wysoką jakością wykonania, popartą trzyletnią gwarancją producenta, stanowi to najlepszą rekomendację do ich stosowania.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.rossi.com. Zapraszamy do współpracy!