Nowy system transportu kolejowego Futran
Południowoafrykańska firma Milotek Pty Ltd opracowała zupełnie nowy, innowacyjny i przyjazny dla środowiska system wysokowydajnego transportu ciężkiego, obejmujący modułowy wyniesiony tor oraz pociągi z własnym napędem. System Futran kreatywnie wykorzystuje stal wysokowytrzymałą w szeregu rozmaitych elementów swojej struktury.
Futran to nowy, przyjazny środowisku system transportu podwieszanego, który stanowi oszczędną i elastyczną alternatywę dla tradycyjnej kolei, samochodów ciężarowych, przenośników taśmowych, a nawet transportu kopalnianego. Stal wysokowytrzymała Strenx 700 i Hardox 450 firmy SSAB wykorzystywana jest w komponentach, takich jak: tory, filary nadbudowy, system podwieszeniowy, wsporniki wieszakowe, jak również kubły używane do transportu rudy. System Futran dobrze egzemplifikuje liczne zalety stali wysokowytrzymałych, takich jak: niska masa całkowita, wysoka nośność, wysoka odporność na ścieranie, dobre parametry gięcia, spawania i obróbki skrawaniem.
– Wysokie koszty transportu stanowiły główną motywację do poszukiwania nowych alternatyw. Nasz system jest podwieszony w powietrzu. Pociąg i wagony zwisają z wyniesionego toru opierającego się na pionowych filarach. System zawiera niewiele ruchomych części oraz komponenty modułowe o uproszczonej konstrukcji, generujące zminimalizowane koszty konserwacji. System jest łatwiejszy w instalacji niż większość współczesnych układów transportowych. Od samego początku dostrzegaliśmy potencjał oferowany przez stal wysokowytrzymałą. Przykładowo, koszt układu podwieszenia można zredukować o 85%. W przyszłości chcemy wykorzystywać System Futran również do przewozu ludzi – wyjaśnia Andries Louw, założyciel i dyrektor generalny firmy Milotek.
Do tej pory skonstruowano dwa prototypy, jednak wiele przedsiębiorstw wykazało zainteresowanie i aktualnie pierwsze projekty są już w toku realizacji. Jeden z nich dotyczy kopalni węgla w Mozambiku. Linia będzie mieć długość ok. 5 km i będzie wymagać użycia w przybliżeniu 1500 t stali. Inny, 12-kilometrowy projekt rusza niedługo w RPA, natomiast 7-kilometrowa linia w Botswanie zostanie oddana do użytku już w 2016 r.