Jedną z czołowych grup produktowych firmy Rossi są przekładnie walcowe płaskie oraz walcowo-stożkowe serii G. W stosunku do wyrobów konkurencji wyróżniają się one zwartą budową, uniwersalnym korpusem oraz najlepszym na rynku stosunkiem przenoszonych momentów obrotowych do masy i gabarytów napędu.
Oto ich najważniejsze cechy konstrukcyjne:
-
uniwersalne wykonanie do montażu łapowego lub kołnierzowego, dzięki czemu taki sam napęd można zamocować w pozycji normalnej lub odwróconej, a także po lewej lub po prawej stronie maszyny – co ułatwia unifikację napędów;
-
sztywny korpus monolityczny (monoblok), wykonany z żeliwa dla wszystkich wielkości mechanicznych;
-
w przypadku motoreduktorów – silniki kołnierzowe wg standardu IEC, co daje prosty montaż oraz ułatwiony późniejszy serwis napędów;
-
relatywnie lekkie korpusy, wzmocnione wewnętrznym ożebrowaniem.
Katalog obejmuje ponadto szereg dodatkowych opcji, takich jak np. akcesoria, specjalne opcje wyjścia, wzmocnione powłoki lakiernicze, wykonania do niskich temperatur, do otoczenia silnie zapylonego czy też strefy ATEX. Istnieje również możliwość wykonań pozakatalogowych.
FOT. 1 Przekładnia i motoreduktor serii G
Ciekawym zastosowaniem motoreduktorów stożkowo-walcowych Rossi są napędy samobieżnych przenośników taśmowych. Przenośniki te zaprojektowano jako jednostki mobilne, mogące funkcjonować również jako przenośniki zakrężne, o zmiennym kącie nachylenia oraz płynnie regulowanej długości. Koncepcję tę zrealizowano jako de facto dwa sprzężone ze sobą przenośniki na wspólnym podwoziu, z przesypem pośrednim. Wysuw dolnego przenośnika realizowany jest z wykorzystaniem wolnoobrotowego napędu Rossi (motoreduktor planetarny serii EP), co gwarantuje niezawodność przy zachowaniu kompaktowych gabarytów jednostki napędowej.
FOT. 2, 3 Ciężki przenośnik samobieżny: w trakcie przejazdu (u góry) oraz gotowy do pracy (na dole)
Ważnym aspektem podczas projektowania maszyny było zachowanie sztywności oraz stabilności konstrukcji przy możliwie najniższej masie. Kluczową kwestią była masa napędów, których instalacja na końcu wyniesionego wysuwnego modułu przenośnika generuje znaczne obciążenia oraz siły gnące. Dla zachowania stabilności konstrukcji oraz ograniczenia sił skrętnych producent maszyny zdecydował się na napęd w układzie podwójnym (ang. dual drive).
Niezwykle przydatne okazały się tutaj rozwiązania oferowane przez firmę Rossi, a ściślej motoreduktory kątowe serii G, mające zwarte gabaryty oraz bardzo dobre parametry pracy przy relatywnie niskiej masie – najniższej w stosunku do przenoszonego momentu obrotowego spośród rozwiązań napędowych głównych producentów. Co więcej, symetryczne korpusy przekładni przyniosły jeszcze jedną korzyść: identyczne jednostki zastosowano zarówno po stronie lewej, jak i prawej (łącznie 4 × napęd 30 kW). Wszystkie jednostki zostały też wyposażone w blokadę ruchu powrotnego (ang. back-stop).
RYS. 1 Motoreduktory Rossi wykorzystane w układzie podwójnym
Pełna unifikacja napędów dała korzyści zarówno producentowi maszyny (prostszy montaż, ograniczenie ryzyka ewentualnej pomyłki), jak i użytkownikowi (potrzebna jest tylko jedna jednostka serwisowa napędu).
To wygodne konstrukcyjnie rozwiązanie w pełni sprawdza się również od strony użytkowej. Stąd też producent urządzenia stosuje je również w przypadku innych rodzajów przenośników o mocach od 2 × 22 kW do 2 × 75 kW.
FOT. 4 Napędy Rossi w układach podwójnych na przenośnikach taśmowych
Rozwiązania napędowe Rossi sprawdzają się podczas wieloletniej eksploatacji w różnorodnych, często bardzo wymagających zastosowaniach – w Polsce i na świecie. W powiązaniu z konkurencyjnymi parametrami technicznymi oraz wysoką jakością wykonania, popartą trzyletnią gwarancją producenta, stanowi to najlepszą rekomendację do ich stosowania.
Zapraszamy do współpracy!