Firma Rossi już od 70 lat dostarcza rozwiązania napędowe do najbardziej wymagających zastosowań przemysłowych. Oferta firmy obejmuje bardzo szeroki asortyment przekładni, silników i motoreduktorów zaprezentowany w 17 katalogach produktowych.
Jedną z czołowych grup produktowych firmy Rossi są przekładnie walcowe płaskie oraz walcowo-stożkowe serii G. W porównaniu z wyrobami konkurencji wyróżniają się one zwartą budową, uniwersalnym korpusem oraz najwyższym przenoszonym momentem obrotowym w stosunku do masy napędu.
Ich najważniejszymi cechami konstrukcyjnymi są:
- uniwersalne wykonanie do montażu łapowego lub kołnierzowego, dzięki czemu taki sam napęd można zamocować w pozycji normalnej lub odwróconej, a także po lewej lub po prawej stronie maszyny – co ułatwia unifikację napędów;
- sztywny korpus monolityczny (tzw. monoblok), wykonany z żeliwa dla wszystkich wielkości mechanicznych;
- w przypadku motoreduktorów – silniki kołnierzowe wg standardu IEC, co daje prosty montaż oraz ułatwiony późniejszy serwis napędów;
- relatywnie lekkie korpusy, wzmocnione wewnętrznym ożebrowaniem;
- utwardzane termicznie i szlifowane wszystkie koła zębate.
Ponadto w katalogu można znaleźć informacje o wielu dodatkowych wariantach, np. o niestandardowych akcesoriach, specjalnych opcjach wyjścia, wzmocnionych powłokach lakierniczych, wykonaniach do niskich temperatur czy otoczenia silnie zapylonego, czy też do strefy ATEX. Poza tym istnieje również możliwość wykonań pozakatalogowych.
FOT. 1 Przekładnie walcowe i stożkowo-walcowe serii G
Ciekawą opcją, dostępną dla przekładni walcowych, jest wykonanie z korpusem wydłużonym. W tej samej wielkości mechanicznej reduktora, co przy wykonaniu standardowym, przekładnia ta ma znacznie większy rozstaw pomiędzy wejściem a wyjściem, co daje możliwość zainstalowania silnika po stronie maszyny oraz znaczącego ograniczenia jej gabarytów. Rozwiązanie to – dostępne u nielicznych konkurentów – jest często stosowane np. w układach wytłaczarek, napędach jazdy, mieszadłach czy też układach wciągnikowych.
FOT. 2 Motoreduktor w wykonaniu wydłużonym zastosowany w układzie plastyfikującym
Przez wzgląd na swoją dużą wytrzymałość, zwarte gabaryty oraz bardzo dobre parametry pracy przy relatywnie niskiej masie przekładnie Rossi są regularnie wykorzystywane w bardzo wielu wymagających zastosowaniach przemysłowych. Przykładem takiej aplikacji jest system ciężkich przenośników pracujący w porcie w Gdańsku. Odpowiada on za rozładunek i załadunek statków, transport placowy oraz dostawę lub odbiór materiałów sypkich z wagonów – głównie węgla oraz kruszyw. System ten współpracuje m.in. z największą ładowarko-zwałowarką placową w Polsce (o wydajności 4000 t/h) i w całości bazuje na napędach Rossi.
FOT. 3 Napęd ciężkiego przenośnika w gdańskim porcie
Kolejnym ciekawym zastosowaniem jest wykorzystanie tych przekładni w systemie transportu w kopalni kwarcytu – jednego z najbardziej odpornych na obróbkę kruszyw – zlokalizowanej pod Kielcami. Również w tym przypadku napędy Rossi wyjątkowo dobrze sprawują się w trudnych warunkach otoczenia.
FOT. 4 Napęd przenośnika taśmowego w kopalni kruszyw
FOT. 5 Motoreduktory Rossi wykorzystywane w kopalni kwarcytu
Rozwiązania napędowe Rossi sprawdzają się podczas wieloletniej eksploatacji w różnorodnych, często bardzo wymagających zastosowaniach w Polsce i na świecie. W powiązaniu z konkurencyjnymi parametrami technicznymi oraz wysoką jakością wykonania, popartą trzyletnią gwarancją producenta, stanowi to najlepszą rekomendację do ich stosowania.