Aleksander Dąbrowski: W ofercie KMC Global Europe znajdują się przenośniki przystosowane do działania we wszystkich strefach zagrożenia wybuchem pyłu
Adam Krzyżowski: Panie Prezesie, w jakich strefach zagrożenia wybuchem są stosowane oferowane przez Państwa przenośniki rurowo-łańcuchowe marki Hapman i co w ich budowie jest szczególnego, że właśnie one nadają się do pracy w tak trudnych warunkach?
Aleksander Dąbrowski: Przenośniki typu TDC (ang. tubular drag conveyor) są skutecznie stosowane przez naszych odbiorców do przenoszenia bardzo zróżnicowanych materiałów sypkich i drobnoziarnistych. Niektóre z tych materiałów, jak choćby pył węglowy czy maltodekstryna, stanowią potencjalne niebezpieczeństwo wybuchu, gdy zawieszone w powietrzu cząsteczki ich pyłów zetkną się np. z gorącą powierzchnią lub nastąpi iskrzenie. Wybuch spowodowany przez zastosowanie maszyn nieprzystosowanych do działania w strefie ATEX może doprowadzić do bardzo dużych zniszczeń materiałowych, ale przede wszystkim stanowi ogromne niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia pracowników, którzy mogą znajdować się w wyznaczonej strefie.
FOT. 1 Przenośnik rurowo-łańcuchowy TDC (na zdjęciu) może przenosić wiele rodzajów materiałów sypkich
Bezpieczeństwo produktów jest jednym z kluczowych aspektów działania naszej firmy, dlatego w ofercie KMC Global Europe znajdują się przenośniki przystosowane do działania we wszystkich strefach zagrożenia wybuchem pyłu – począwszy od najmniej restrykcyjnej strefy 22, a na najbardziej wymagającej strefie 20 skończywszy.
FOT. 2 Bardzo szczelna budowa rurowa przenośnika TDC
Nasze przenośniki rurowo-łańcuchowe typu TDC można bezpiecznie stosować w strefie ATEX dzięki ich trzem kluczowym cechom. Po pierwsze mają bardzo szczelną budowę, gdyż ich korpus stanowią odcinki rurowe. Po drugie w ich budowie zostały zastosowane elementy niepowodujące zbierania się ładunków statycznych – talerzyki z materiału antystatycznego oraz korpus i łańcuch ze stali nierdzewnej i kwasoodpornej. Po trzecie ich prędkość podawania jest stosunkowo niewielka, co ogranicza nadmierne nagrzewanie się urządzenia.
FOT. 3 Przenośnik TDC wykonany jest ze stali nierdzewnej i kwasoodpornej
A.K.: A jakie Państwa urządzenia znalazły zastosowanie w branży recyklingowej?
A.D.: Recykling to bardzo ważna gałąź przemysłu, która szybko się rozwija, dlatego firma KMC Global Europe jest żywo zainteresowana dostarczaniem rozwiązań technicznych, które mogą wspomóc przedsiębiorstwa z tej branży. Wszystkie brandy naszej firmy posiadają rozwiązania techniczne, które znajdują zastosowanie w recyklingu. Urządzenia marki Ovibra, takie jak podajniki typu PVBK oraz przesiewacze wibracyjne typu VPI, są stosowane choćby w sortowniach śmieci czy na wysypiskach. Jeśli chodzi o maszyny marki Prab, to przenośniki zgrzebłowe czy oscylacyjne bardzo dobrze radzą sobie z transportem złomu metalowego, a wirówki do wiórów metalowych odzyskują aż do 98% wartościowych chłodziw i cieczy chłodząco-smarujących. Marka Hapman również może pochwalić się maszynami używanymi w szeroko pojętym recyklingu. Na przykład przenośniki zgrzebłowe typu En-Masse doskonale sprawdziły się w transporcie zmielonych baterii litowo-jonowych oraz innych materiałów z odzysku, a kompaktory worków świetnie nadają się do sprasowywania zużytych opakowań do postaci prostokątnych brykietów, znacząco zmniejszając ich gabaryty, a co za tym idzie – ułatwiając składowanie oraz oszczędzając miejsce.
A.K.: Czy działanie wspomnianych przez Pana kompaktorów worków można zsynchronizować z pracą oferowanych przez Państwa stacji rozładunku big bagów?
A.D.: To dobre pytanie. Mogłoby się wydawać, że są to urządzenia ze sobą kompatybilne, ale jednak nasz kompaktor worków jest stosowny tylko do opakowań jednorazowego użytku, takich jak torby papierowe czy plastikowe. Natomiast nasze stacje rozładunku i załadunku worków typu big bag przeznaczone są do opakowań wielokrotnego użycia, wykonanych w większości przypadków z polipropylenu. Nasze kompaktory są urządzeniami, które doskonale współpracują z naszą stacją opróżniania worków, czyli urządzeniem pozwalającym na efektowne opróżnienie małych opakowań zawierających sypkie materiały lub proszki. Dodatkowo ta stacja opróżniania worków ma zintegrowany system zbierania pyłów, przez co zapewnia znaczące zmniejszenie strat materiału oraz eliminuje potrzebę ciągłego oczyszczania miejsca pracy. Zarówno stacja opróżniania worków, jak i kompaktor worków mogą być wykonane jako dostosowane do pracy w strefie ATEX.
A.K.: Jak zaawansowane są prace nad wdrożeniem do produkcji antyrezonansowego przenośnika wibracyjnego ZERO-Impact?
A.D.: Jako że etap badawczy naszego projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój mamy praktycznie już zakończony, mocno skupiamy się teraz na etapie wdrożeniowym. W najbliższych miesiącach planujemy zaimplementowanie naszych prototypowych antyrezonansowych przenośników wibracyjnych typu ZERO-Impact do linii produkcyjnych naszych klientów w celu sprawdzenia poprawności ich działania w naturalnym środowisku pracy. Do tej pory przeprowadziliśmy szereg badań i kontroli w warunkach laboratoryjnych i wszystkie te testy potwierdziły nasze założenia co do poprawności projektowej i wykonawczej tej nowoczesnej maszyny. Dla firmy KMC Global Europe jednym z kluczowych aspektów działania jest zadowolenie naszych klientów, dlatego tak ważne jest dla nas przetestowanie przenośników ZERO-Impact w realnych warunkach pracy, gdzie będziemy mogli obserwować, czy nasze założenia pokrywają się z rzeczywistością. Jeśli chodzi o wprowadzenie przenośników ZERO-Impact na rynek, to planujemy, że nastąpi to już tej jesieni.
A.K.: W jakim kierunku w ciągu najbliższych lat będzie zmierzał rozwój firmy KMC Global Europe?
A.D.: Nasza firma w ostatnich latach dość szybko i prężnie się rozwinęła. Zmiana stylu zarządzania wpłynęła pozytywnie na nasze wyniki sprzedażowe. W ciągu najbliższych kilku lat naszym priorytetem będą inwestycje w nasz park maszynowy, aby móc wykonywać jeszcze bardziej precyzyjną obróbkę oraz żeby uniezależnić się od korzystania z usług poddostawców. Naszą produkcję chcemy oprzeć głównie na wykonywaniu całościowych linii produkcyjnych i transportowych, a nie – jak do tej pory – na produkcji pojedynczych maszyn i urządzeń. Na pewno dużą szansą na rozwój będzie dla naszego przedsiębiorstwa wykorzystanie potencjału, jaki niesie ze sobą nowy przenośnik ZERO-Impact, i wiedzy nabytej podczas trwania związanego z nim projektu.
A.K.: Dziękuję za rozmowę.