Przewóz materiałów sypkich na wielką skalę
O transporcie silosowym opowiada Wojciech Ruta, prezes firmy Ruta Transport z Mińska Mazowieckiego, w rozmowie z Adamem Krzyżowskim
Adam Krzyżowski: Panie Prezesie, 30 lat obecności na rynku transportu materiałów sypkich i ponad 130 samochodów ciężarowych z naczepami silosowymi zapewniają Państwu czołową pozycję wśród polskich przedsiębiorstw oferujących przewóz tego typu produktów. Ile osób w ciągu tych lat przyczyniło się do tak dużego sukcesu firmy?
Wojciech Ruta: Trudno zliczyć. W ciągu 30-letniej historii firmy Ruta praktycznie wszyscy ludzie, których spotkałem na swojej drodze, wywarli wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Starałem się słuchać rad, wyciągać wnioski, brać przykład, eliminować zagrożenia. Wszystkie spotkania były równie ważne. Konfrontacje z różnymi poglądami, stylami zarządzania czy oczekiwaniami pozwoliły mi obrać taki kierunek rozwoju firmy, który doprowadził nas dziś do tego właśnie miejsca – do silnej i stabilnej pozycji firmy Ruta na polskim rynku. Ten sukces nie byłby możliwy oczywiście bez udziału pracowników, którzy są specjalistami w swoich dziedzinach. Dzięki temu możemy profesjonalnie obsługiwać zlecenia transportu na każdym etapie ich realizacji, według indywidualnych potrzeb zleceniodawców. Naszym klientom oferujemy transport materiałów nowoczesną flotą. Pracujemy z zaangażowaniem oraz jesteśmy elastyczni, by sprostać najcięższym wymaganiom. Przekłada się to na zadowolenie naszych obecnych klientów i na pozyskiwanie nowych odbiorców naszych usług. Rozwój firmy wymaga także świeżości spojrzenia i dużej ilości energii. Wraz z rozwojem działalności konieczna jest bardziej rozbudowana wiedza, dlatego w tym zakresie korzystam z umiejętności i pomysłów moich dwóch synów – Michała i Grzegorza, którzy razem ze mną zarządzają firmą.
A.K.: Jakiego typu silosów używają Państwo do przewozu materiałów sypkich i jaką mają one ładowność?
W.R.: Nasza flota liczy dziś ponad 130 ciągników siodłowych marki Scania z naczepami silosowymi marki Spitzer Silo-Fahrzeugwerke. Posiadamy silosy leżące, tzw. dolnozsypy, o pojemności 34 m3 i 37 m3 oraz silosy podnoszone o pojemności 45 m3 i 60 m3. Jeżeli nie ogranicza nas gęstość nasypowa, to w silosach leżących transportujemy jednorazowe ładunki o wadze do 28 t, a w silosach podnoszonych – 26 t (w tych o pojemności 45 m3) i 25 t (w tych, które mają 60 m3).
A.K.: Czym różnią się silosy podnoszone od leżących i jakie produkty najlepiej transportuje się w jednych, a jakie w drugich?
W.R.: Podstawowe różnice między silosem leżącym, dolnozsypem, a silosem podnoszonym stanowią: konstrukcja, sposób rozładunku i przeznaczenie.Silos leżący ma konstrukcję samonośną. Zbiornik jest na stałe zespolony z podwoziem, podczas rozładunku nie zmienia swojego położenia. Zbiorniki w zależności od wielkości są podzielone na pojedyncze komory w kształcie lejów zakończonych magistralą wyładowczą, dzięki której jest możliwe wykonanie rozładunku pneumatycznego. Natomiast zbiornik naczepy podnoszonej jest jednokomorowy – w kształcie cylindra, który umiejscowiony jest na ramie naczepy. Aby dokonać rozładunku materiału, należy silos podnieść do pozycji niemalże pionowej, zsypując materiał w kierunku tylnego otworu wylotowego. Oprócz standardowego rozładunku pneumatycznego można dokonać również rozładunku grawitacyjnego. Załadunek obu typów naczep odbywa się poprzez górne otwory włazów zasypowych lub pneumatycznie poprzez króciec załadunkowy. Naczepy wykonane są z aluminium – w celu optymalizacji masy. Silosy leżące są w naszej firmie przystosowane do przewożenia materiałów o wysokiej gęstości nasypowej i o dużej pylistości, np. cementu, wapna, gipsu czy popiołu lotnego. Ze względu na konstrukcję utrudnione jest mycie wewnątrz takiego silosu przed kolejnym załadunkiem, dlatego też ten rodzaj naczep stosuje się do transportu obojętnych wobec siebie materiałów lub do transportu jednego rodzaju materiału. Natomiast w silosach podnoszonych stosuje się transport bardziej zróżnicowanych grup materiałów, takich jak neutralne materiały chemiczne, materiały paszowe i oczywiście również materiały budowlane. Dzięki cylindrycznej budowie zbiornika łatwo jest go utrzymać w czystości, czyli usunąć pozostałości ostatnio transportowanego materiału. Uniwersalność silosu podnoszonego jest dużo większa aniżeli silosu leżącego.
Tak jak wspomniałem wcześniej, nasza flota składa się z silosów leżących o pojemności 34 m3 i 37 m3 oraz silosów podnoszonych o pojemności 45 m3 i 60 m3. Jednak gama produktów marki Spitzer Silo-Fahrzeugwerke jest dużo większa. Firma ta produkuje silosy leżące o pojemności od 25 m3 do 63 m3 i silosy podnoszone o pojemności od
38 m3 do nawet 89 m3. Różne pojemności i konfiguracje naczep są stosowane w zależności od potrzeb i specyfiki danej branży. Generalnie obowiązuje zasada: im niższa gęstość nasypowa materiału, tym lepiej do jego transportu sprawdza się silos o większej pojemności. Ponieważ podczas jednego zlecenia można przewieźć większą ilość materiału, oczywiście z ograniczeniem do 40 t dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów.
FOT. 1 Od lewej: silos leżący o pojemności 37 m3, silos podnoszony o pojemności 45 m3, silos podnoszony
o pojemności 60 m3 [ŹRÓDŁO: RUTA SP.J.]
A.K.: Na drogach jakich krajów można zobaczyć Państwa pojazdy?
W.R.: Ruta Transport realizuje zlecenia dla ponad 30 stałych klientów w Polsce i Europie. W zasadzie samochód ciężarowy z naczepą silosową z logo Ruta Transport można spotkać podczas każdej podróży przez Niemcy, Czechy, Słowację, Austrię, Węgry, Holandię czy Litwę.Obecność na tak wielu rynkach pozwala nam budować przewagę konkurencyjną, zdobywać wiedzę, która jest niezbędna do dalszego rozwoju firmy, a przede wszystkim elastycznie reagować na potrzeby transportowe naszych klientów.
A.K.: Jak układa się współpraca z firmą Spitzer Silo-Fahrzeugwerke i czy autoryzowany punkt tej firmy znajdzie się w Państwa nowym obiekcie biurowo-serwisowym?
W.R.: Nasza współpraca zawsze układała się dobrze. Jesteśmy partnerami w biznesie, a nasze relacje bazują na wzajemnym zaufaniu. Świadczą o tym tempo i kierunek rozwoju naszych kontaktów handlowych. Pierwszą nową cementonaczepę marki Spitzer Silo-Fahrzeugwerke zakupiliśmy w 2002 r., a już w 2005 r. podpisaliśmy umowę serwisową z firmą Spitzer, stając się tym samym w Polsce autoryzowanym punktem serwisowym naczep silosowych tej marki. W ten sposób zapewniliśmy sobie sprawnie funkcjonujące zaplecze techniczne, gwarantujące gotowość naszych pojazdów do natychmiastowej realizacji usług transportowych.
W 2015 r. przy ulicy Sosnkowskiego 81 w Mińsku Mazowieckim rozpoczęła się budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-serwisowego o łącznej powierzchni 2200 m2. Obok przyjaznych miejsc pracy powstaje tutaj nowa przestrzeń dla centrum serwisowego, w tym dla serwisu Spitzer Silo-Fahrzeugwerke. Szacujemy, że dzięki większej powierzchni, wyposażeniu w nowoczesny sprzęt i pracy większej liczby mechaników serwis zwiększy swoją efektywność dwukrotnie. Oprócz serwisu powstaje tu też specjalistyczna myjnia silosów i cystern, która stanowi rozszerzenie działalności firmy. Nowe biuro, serwis oraz myjnia rozpoczną swoje funkcjonowanie w 2018 r. W związku z rozwojem usług zatrudnienie w naszej firmie znajdą kolejni specjaliści. Wszystko po to, aby zwiększyć poziom jakości usług świadczonych przez Ruta Transport.
A.K.: Dziękuję za rozmowę.
www.ruta-transport.pl