Pod koniec maja bieżącego roku, w okolicach Miastka przeprowadzono pionierskie przedsięwzięcie. Trzy firmy: FAYAT BOMAG Polska, Lafarge Cement i Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane połączyły swoje siły i wykonały nawierzchnie w technologii betonu wałowanego w gminach Koczała (200 m) i Tuchomie (215 m). Grubość rozkładanej warstwy wynosiła 15–17 cm.
Głównym celem całego przedsięwzięcia było uzyskanie założonych właściwości i wytrzymałości betonu przy użyciu wyłącznie rozkładarki BOMAG. Mieszankę betonową zaprojektowaną i wyprodukowaną przez firmę Harat z materiałów budowlanych firmy Lafarge ułożyła rozkładarka BF 800C, zapewniająca maksymalne wstępne zagęszczenie (bez dalszego zagęszczania walcami drogowymi).
Rozkładarka pracująca przy technologii betonu wałowanego charakteryzuje się następującymi parametrami:
- szerokość i waga stołu aplikacyjnego: szerokość blach gładzących: 40 cm, ciężar: ok. 4 t, szerokość pracy: 2,5–10 m);
- ciężar rozkładarki: 20 t;
- wysoka wydajność agregatów zagęszczających stołu, tj. wibracji oraz listew ubijaków;
- duży ciężar oraz stabilność stołu rozkładanego;
- podwyższona odporność na zużycie elementów roboczych ze względu na agresywne działanie materiału rozkładanego;
- odpowiednia szerokość płyt gładzących;
- poszerzenia stołu do 10 m, montowane mechanicznie
- niezawodność (parametry silnika, wydajność).
Rozkładarka BF 800C jest flagowym produktem firmy BOMAG (wchodzącej w skład francuskiej grupy FAYAT). Chociaż została zaprojektowana do rozkładania mas bitumicznych, niezwykle sprawnie radzi sobie z układaniem betonu.
– Wszystko udało się świetnie dzięki pozytywnemu nastawieniu i współpracy stron uczestniczących w przedsięwzięciu i władz lokalnych. Nasza rozkładarka została z powodzeniem przetestowana przez firmę Harat przy użyciu nowej technologii. W Koczale i Tuchomiach wykonywane drogi miały szerokość 3 i 5 m, lecz model BF 800C daje możliwość ustawienia szerokości rozkładania nawet do 10 m. Niezawodny silnik Deutza o mocy 181 KM i wysoka wydajność – 800 t/h – to następne z cech tej maszyny. Rozkładarka BOMAG potwierdziła swoją klasę i jestem przekonany, że znajdzie swoje miejsce we flocie firmy Harat i innych firm z branży drogowej – powiedział Mirosław Król, dyrektor generalny FAYAT BOMAG Polska.
Jest to kolejny krok w rozwoju dróg betonowych w Polsce. Technologia betonu wałowanego łączy zalety nawierzchni dróg betonowych, tj.: trwałość i niskie koszty eksploatacyjne, z szybkością układania i krótkim czasem oddania do użytkowania (typowym dla nawierzchni asfaltowych). Ma głównie zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych oraz podbudowy pod nawierzchnie autostrad.
– Budowanie dróg lokalnych z betonu wałowanego to technologia bardzo perspektywiczna, dlatego staramy się ją propagować i mamy nadzieję, że zrewolucjonizuje ona podejście władz lokalnych do budowy tanich i trwałych dróg – powiedział Dariusz Bocheńczyk, dyrektor ds. badań i standaryzacji w firmie Lafarge.
Przedstawiciele Lafarge Cement i Harat widzą w nowej technologii wiele korzyści dla lokalnych społeczności. Technologia może być stosowana przez gminy naprawiające drogi lokalne i nadleśnictwa, gdzie potrzebny jest szybki sposób na utwardzenie i wzmocnienie dróg gruntowych.
Firma BOMAG, przewidując potrzebę zaopatrzenia klientów w rozkładarki dostosowane do pracy na podbudowach i betonach, przygotowała specjalny typ maszyny BF 800C
w wersji Soil, której dodatkowym atutem jest szczególnie atrakcyjny stosunek jakości do ceny. W klasie maszyn ważących 20 ton cechami wyróżniającymi BF 800C jest stół o ciężarze 4 ton z szerokością blach gładzących wynoszącą 40 cm. Taka konstrukcja maszyny sprawia, że podczas wbudowywania mieszanki jest ona lepiej dogęszczona i uzyskuje się jeszcze większą równość nawierzchni.
W ofercie firmy BOMAG, czołowego producenta maszyn do budowy dróg, są także inne modele rozkładarek – od mniejszych typu BF 223C, poprzez BF 300C/P, BF 600 C/P, BF 800C/P (występujących zarówno w wersji kołowej, jak i gąsiennicowej), aż do nowości z targów Bauma 2013 – BF 900C.