Z Igorem Ochnio, wiceprezesem STEO Sp. z o.o. z Łomianek k. Warszawy, autoryzowanego przedstawicielstwa w Polsce firmy Bauer Kompressoren GmbH, rozmawia Adam Krzyżowski

Igor Ochnio: Chciałbym podkreślić, że kompresor średniego ciśnienia sprężający powietrze do 40 bar ma wydajność ok. 210 Nm3/h

Adam Krzyżowski: Panie Prezesie, czy ostatnimi czasy w ofercie firmy STEO pojawiły się jakieś ciekawe rozwiązania przeznaczone do materiałów sypkich?
Igor Ochnio: Witam Pana. Tak, firma Bauer, której STEO jest oficjalnym przedstawicielem na rynku polskim, wprowadziła właśnie na początku 2023 r. zupełnie nowy typ kompresora średniego ciśnienia – BM, który ma zastąpić dotychczas oferowane kompresory Bauer serii B oraz E. Kompresor ten ma nieco inną konstrukcję niż dotychczas oferowane, a główną różnicą jest przejście z napędu pośredniego przy użyciu paska klinowego na napęd bezpośredni poprzez sprzęgło elastyczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu kompresor jest znacznie mniejszy gabarytowo, co umożliwia dużo łatwiejsze umieszczenie go w istniejących sprężarkowniach lub miejscach już dostępnych w zakładach przemysłowych. Dodatkowo nowy kompresor ma lepiej zoptymalizowany układ zasilania oraz układ chłodzenia powietrzem, przez co pobiera mniej energii z sieci oraz jest mniej czuły na pracę w wysokich temperaturach. Wyróżnia go również nowy typ silnika elektrycznego zgodnego z normami IE6, który ma znacznie mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną, szczególnie w procesie rozruchu. Wszystkie te zmiany powodują, że kompresor jest nie tylko tańszy w zakupie, ale również w utrzymaniu. Ponadto może on pracować przez długi czas bez przerw na chłodzenie, a także bez konieczności kosztownej konserwacji. Poza tym kompresor ten jest bardziej przyjazny dla środowiska, co jest obecnie bardzo istotne podczas rozważania zakupu tego typu urządzenia.

FOT. 1 Średniociśnieniowy kompresor BM-70.1/30-110 – 420 m3/h (nowość w ofercie firmy Bauer Kompressoren)

 

Chciałbym też poinformować, że firma Bauer wprowadza w najbliższych miesiącach zasadniczą zmianę systemów sterowania układami kompresorowymi. Dotychczas stosowane panele sterowania były wykonane przez firmę B&R z Austrii. Panele te charakteryzowały się doskonałą jakością oraz możliwością integracji wielu różnych urządzeń firmy Bauer w system połączony. Niestety, główną ich wadą było właśnie to, że system był przygotowany pod kątem integracji z urządzeniami marki Bauer, a nie w sposób umożliwiający łatwe podłączenie do innych systemów. Dlatego w bieżącym roku Bauer zmienia dostawcę podzespołów do swoich systemów sterowania na firmę Siemens, która zapewnia układy sterowania wielu producentom urządzeń współpracujących z produktami marki Bauer. Dzięki tej zmianie będzie znacznie łatwiej zintegrować urządzenia przedsiębiorstwa Bauer z nadrzędnymi systemami sterowania lub innymi produktami peryferyjnymi, takimi jak np. produkowane przez firmy zewnętrzne generatory azotu lub układy uzdatniania gazu.

FOT. 2 Panel sterowania kompresora C-Control – następna nowość w ofercie firmy
 
A.K.: Pamiętam, że wcześniej firma Bauer Kompressoren koncentrowała się głównie na prezentowaniu urządzeń wysokociśnieniowych. Jakie są plusy stosowania w transporcie pneumatycznym kompresorów średniociśnieniowych?
I.O.: Kompresory średniego ciśnienia, czyli sprężające powietrze do 40–100 bar, są inaczej konstruowane niż kompresory wysokiego ciśnienia. W tej sytuacji chodzi nie tylko o osiągnięcie odpowiednio wysokiego ciśnienia, ale też o uzyskanie wysokiej wydajności oraz możliwości pracy ciągłej. W systemach transportu pneumatycznego wymagane są duże ilości wysokiej jakości powietrza – dostępnego przez cały okres pracy systemu – dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie urządzenia, które może na stałe podawać odpowiednie ilości doskonale osuszonego powietrza przy wymaganym ciśnieniu. Dotychczas stosowane przez nas rozwiązania z kompresorami wysokiego ciśnienia, sprężającymi powietrze do ciśnień rzędu 200–300 bar, doskonale się w tym sprawdzały, ale były mało korzystne energetycznie ze względu na konieczność sprężenia powietrza do wyższych ciśnień, a następnie rozprężenia go do wymaganego ciśnienia pracy – a do tego musiały być nieco przewymiarowane, żeby nadążyć za zapotrzebowaniem systemu. W nowej serii średniociśnieniowych kompresorów BM mamy możliwość dobrania wydajności i ciśnienia pracy kompresora dokładnie do wymogów obsługiwanego przez niego systemu transportowego. Konstrukcja kompresora umożliwia jego pracę przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, bez konieczności konserwacji i wyłączania go częściej niż co 1000–2000 godzin pracy. Dla zilustrowania zależności mocy od wydajności mogę podać, że kompresor wysokiego ciśnienia sprężający powietrze do 300 bar przy mocy silnika 50 kW może mieć wydajność ok. 90 Nm3/h, a kompresor średniego ciśnienia z takim samym silnikiem napędowym sprężający powietrze do 40 bar ma wydajność ok. 210 Nm3/h – ponad dwukrotnie większą. Czyli żeby uzyskać taką samą ilość powietrza procesowego, wystarczy zużyć o połowę mniej energii.
 
FOT. 3 Kompresor BM 10.1/40-15 z panelem sterowania C-Control, który zapewnia jego niezwykle prostą obsługę
 
A.K.: Z jakich elementów składa się oferowana przez Państwa kompletna instalacja do transportu pneumatycznego?
I.O.: Firma STEO jest w stanie zaoferować swoim klientom pełny zakres usług i sprzętu wymagany do budowy systemu transportu pneumatycznego. Jako przedstawiciele firmy Bauer mamy dostęp do najnowszych i najbardziej niezawodnych na rynku kompresorów do sprężania powietrza i innych gazów (np. azotu, argonu, helu itp.), jak również do kompletnych systemów sterowania układami przesyłowymi. Mamy również w naszym portfolio np. generatory azotu, systemy pomiarowe, układy uzdatniania i osuszania powietrza czy instalacje przesyłowe. Nad tym wszystkim czuwa nasz odpowiedni zespół pracowników, którzy są w stanie zaprojektować cały system dostosowany dokładnie do potrzeb użytkownika końcowego. Oznacza to, że każdemu potencjalnemu klientowi, który się do nas zgłosi, jesteśmy w stanie przedstawić kompleksową ofertę dotyczącą systemu transportu pneumatycznego, jak i pomóc w jego zaprojektowaniu.
 
A.K.: Z jakich branż obecnie rekrutują się Państwa klienci?
I.O.: Obecnie coraz większą część naszych klientów stanowią firmy zajmujące się wytwarzaniem biogazu oraz jego transportem i składowaniem. Dużą jednak część odbiorców naszych urządzeń stanowią też producenci materiałów sypkich, takich jak środki czystości, proszki do prania, różne substancje chemiczne, czy też nawet pasze dla zwierząt. Właśnie tego typu klienci najczęściej wykorzystują systemy średniego ciśnienia zarówno do wytwarzania, jak i do transportu procesowego swoich produktów.
A.K.: Na jakich tegorocznych imprezach targowych będzie można zapoznać się z działaniem tych kompresorów średniociśnieniowych?
I.O.: W tej chwili jeszcze nie mamy sfinalizowanego kalendarza wystaw, ponieważ czekamy na dostępność nowego typu kompresora, o którym mówiłem. Gdy tylko otrzymamy potwierdzenie z firmy Bauer, że jest dostępny egzemplarz pokazowy, to niezwłocznie będziemy rezerwować miejsca na prezentacje i wystawy. W dniu dzisiejszym planujemy wystawianie się przynajmniej na dwóch imprezach targowych w Polsce – prawdopodobne w drugiej części roku, ale naturalnie jest to uzależnione od dostępności towaru na pokazy. W końcu nie ma sensu brać udziału w targach, jeśli nie ma się nic do wystawienia.

A.K.: Dziękuję za rozmowę.

Nowy numer

  1. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2024 (106)
  2. Temat numeru: ATEX, FILTRACJA, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2024 (105)

  3. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2024 (104)
  4. Temat numeru: POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2024 (103)

  5. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)

  6. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  7. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  8. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  9. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  10. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  11. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  12. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  13. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  14. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  15. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  16. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  17. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  18. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  19. 03/2022 (89)

  20. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  21. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  22. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  23. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  24. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  25. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  26. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  27. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  28. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  29. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  30. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  31. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  32. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  33. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  34. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  35. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  36. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  37. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  38. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  39. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  40. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  41. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  42. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  43. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  44. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  45. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  46. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  47. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  48. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  49. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  50. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  51. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  52. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  53. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  54. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  55. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  56. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  57. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  58. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  59. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  60. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  61. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  62. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  63. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  64. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  65. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  66. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  67. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  68. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  69. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  70. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  71. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  72. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  73. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  74. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  75. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  76. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  77. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  78. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  79. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  80. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  81. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  82. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  83. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  84. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  85. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  86. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  87. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  88. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  89. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  90. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  91. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  92. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  93. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  94. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  95. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  96. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  97. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  98. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  99. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)

Kalendarium wydarzeń pełne

« Listopad 2024 »
Pon
Wt
Śr
Czw
Pią
So
Nie
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8