Z obserwacji problemów występujących w krajowej energetyce i wynikających z braku kontroli rozdziału paliwa wiemy, jak ważna dla użytkownika jest prawidłowa regulacja stosunku ilości powietrza do ilości paliwa w każdym indywidualnym palniku. Zachwianie tej równowagi skutkuje bądź to zwiększeniem ilości części palnych w popiele i żużlu, bądź też zwiększeniem emisji tlenków azotu. Zarówno jedno, jak i drugie zjawisko jest niekorzystne z punktu widzenia kosztów eksploatacji kotła.
Istnieje możliwość ograniczenia ww. zjawisk poprzez zastosowanie systemu automatycznej regulacji wzajemnej proporcji powietrza do paliwa w czasie pracy kotła. Możliwości takie stwarza system ciągłego pomiaru ilości paliwa przepływającego w poszczególnych przewodach pyłowych, połączony z automatyczną regulacją ilości powietrza podawanego do jego spalenia.
Fakt możliwości ograniczenia emisji tlenków azotu jest również istotny z uwagi na wchodzące w 2018 roku w życie ograniczenia dopuszczalnej emisji tychże tlenków do wartości 200 mg/mn3.
SolidFlow PF – bo o tym systemie mowa – został stworzony specjalnie do pomiaru ilości paliwa. Czujnik dokonuje pomiarów w czasie rzeczywistym dzięki wykorzystaniu fal mikrofalowych wysokiej częstotliwości. Montaż czujnika w metalowej rurze pozwala na wysłanie fal mikrofalowych według specjalnej sekwencji oraz ich odbiór po odbiciu od rury lub materiału transportowanego. Odebrany sygnał jest analizowany pod kątem częstotliwości oraz amplitudy. Czujnik działa jak licznik cząsteczek, co przekłada się na ilość w danym przedziale czasu i na przepływ masowy. Kompletny system pomiarowy składa się z odpowiedniej do średnicy rury ilości czujników, elementów przyłączeniowych oraz analizatora cyfrowego. Uzupełnieniem systemu może być komputer PC, na którym zainstalowane oprogramowanie w sposób graficzny może wyświetlić wyniki pomiarów. Czujniki w zależności od potrzeby mogą być wykonane w wersji ATEX, a sam analizator jest w wersji przeznaczonej do montażu w szafie 19". Na wyjściu każdego analizatora otrzymujemy sygnał 4..20mA odpowiadający ilości pyłu węglowego transportowanego do palników kotła. Uzupełnieniem może być również dodatkowy czujnik – Speedflow – którego zadaniem jest pomiar prędkości w każdym przewodzie pyłowym. Pomiaru tego dokonujemy przez dwie sondy wykonane z bardzo trwałej stali. Wykorzystując zjawisko tryboelektryczności, otrzymujemy na wyjściu sygnał 4..20mA odpowiadający prędkości w każdym przewodzie.
Program do wizualizacji wyników
Wszystkie karty analizatorów umieszczane są w szafach 19" (odpowiednio – jedna szafa dla jednego młyna węglowego). Mogą one być „spięte” ze sobą siecią Modbus i tym samym podłączone do komputera PC. Dzięki takiemu rozwiązaniu na monitorze możemy obserwować interesujący nas stosunek ilości paliwa do ilości powietrza (ważne oczywiście jest posiadanie tej drugiej informacji) oraz procentowy rozkład paliwa do każdego z przewodów pyłowych.
Kalibracja systemu odbywa się podczas normalnej pracy kotła. Do tego celu wykorzystujemy jeden z punktów pomiarowych, w którym kalibrujemy wszystkie czujniki. Sama kalibracja to wprowadzenie do pamięci czujnika odpowiedniego współczynnika korekcji. Pomiar prędkości paliwa w przewodach pyłowych nie wymaga kalibracji.
Koszt instalacji systemu kontroli rozdziału paliwa nie należy do najtańszych, ale nasza postawa w stosunku do czystości środowiska, w którym żyjemy, jest obecnie najważniejsza i możemy określić ją jako bezcenną.
www.newtech.com.pl