Przesypy dwudrogowe z uszczelnieniem wewnętrznym systemu rurowego Jacob to podstawowe urządzenia służące do zmiany kierunku sypiącego się grawitacyjnie produktu sypkiego. Przesyp składa się z obudowy (jeden wlot oraz dwa wyloty rozchylone pod kątem 60°), płaskiej klapy przymocowanej do łożyskowanego w obudowie wału oraz napędu.
Andrzej Żelazo
Klapa przesypu składa się z dwóch płaskich blach skręconych ze sobą (jedna z nich jest przyspawana do wału) oraz ściśniętej między blachami uszczelki. Po przestawieniu klapy uszczelka układa się w przetłoczeniu obudowy, zapewniając szczelność pomiędzy poszczególnymi wylotami przy różnicy ciśnienień o wartości do 0,1 bar. Uszczelka może być wykonana z NBR (zakres pracy w temperaturze od -30 do +80°C – stosowana standardowo w przesypach wykonanych ze stali węglowej malowanej) lub z silikonu (temperatura pracy od -60 do +230°C – stosowana standardowo w przesypach wykonanych ze stali nierdzewnej). Napęd przesypu może być ręczny (dźwignia), pneumatyczny (obrotowy lub cylindryczny), elektryczny lub hydrauliczny. Standardowo napędy pneumatyczne obrotowe składają się z siłownika Air Torque (do wyboru również Bar lub Automax), elektrorozdzielacza z dwiema cewkami (24 V DC lub 230 V AC). Do napędów obrotowych przymocowana jest skrzynka mechanicznych wyłączników krańcowych, a na siłownikach tłoczyskowych zamontowane są czujniki położenia.
Przesypy z uszczelnieniem wewnętrznym produkowane są w następujących średnicach DN: 100, 120, 150, 175, 200, 250 oraz 300 mm. Grubość ścianki obudowy wynosi 2 mm (a dla przesypów większych niż DN 120 i wykonanych ze stali węglowej – także 3 mm). Przesypy mogą być wykonane jako symetryczne (wlot: pionowo, a wyloty: na prawo i lewo) lub jako niesymetryczne (wlot i wylot: pionowo i odejście w bok). Standardowo przesypy wykonane ze stali węglowej są malowane w kolorze RAL 7032. Mogą być również malowane na dowolny kolor wybrany przez klienta. Przesypy z uszczelnieniem wewnętrznym mogą być przestawiane w trakcie sypania się surowca. Nie mogą być natomiast przestawiane, kiedy surowiec wypełnia przesyp i się nie sypie (w takim przypadku może dojść do urwania lub zniszczenia klapy). Należy zwrócić uwagę, że pod wałem (pomiędzy wałem a obudową) nie ma uszczelnienia. W przypadku większej różnicy ciśnień i bardzo drobnego pylistego produktu oraz w innych szczególnych zastosowaniach należy używać innych przesypów (np. rozdzielaczy dwudrogowych systemu Jacob). Trzeba też nadmienić, że przesyp stosowany do różnicy ciśnień wynoszącej 0,1 bar powinien mieć mocniejszy niż standardowo siłownik.
FOT. 1, 2, 3 Przesyp dwudrogowy niesymetryczny. Specjalne wykonanie z napędem o zwiększonej prędkości działania
Przesypy z uszczelnieniem wewnętrznym są także bardzo dobrą podstawą do wszelkich zastosowań specjalnych lub nietypowych. Jednym z takich zastosowań jest skrócenie czasu przestawienia. Tak zwany „szybki napęd” znajduje zastosowanie w systemach detekcji i usuwania metali z produktu. Detektor metalu zamontowany nad przesypem daje sygnał, jeśli w sypiącym się produkcie wykryje kawałek metalu, a przesyp poniżej automatycznie przestawia się na drugi wylot i produkt wraz z metalem wyrzucany jest do pojemnika (worka, big baga itp.). Skrócenie czasu przestawienia o ok. 40–50% powoduje, że ilość wyrzucanego produktu z metalem jest dużo mniejsza.
FOT. 4, 5, 6 Specjalne wykonanie przesypu dwudrogowego symetrycznego – z napędem z pozycjonerem
Innym wykonaniem specjalnym jest wyposażenie przesypu w napęd z pozycjonerem. Pozycjoner jest to urządzenie montowane na napędzie obrotowym, pozwalające zatrzymać klapę przesypu w dowolnym położeniu. Urządzenie działa w ten sposób, że w zadanym położeniu podaje powietrze z obu stron tłoka w siłowniku i zatrzymuje klapę przesypu w położeniu zadanym. Kąt obrotu przesypu (ok. 74°) jest transponowany na sygnał 4–20 mA. Przy regulacji pozycjonera ustalamy, że 4 mA odpowiadają jednemu położeniu skrajnemu (np. lewemu), a 20 mA odpowiada drugiemu położeniu skrajnemu (prawemu). Dzięki temu, zadając dowolny sygnał (pomiędzy 4 a 20 mA), przesyp ustawi się w zadanym położeniu pośrednim. Pozycjoner po ustawieniu się przesypu wysyła sygnał zwrotny (również 4–20 mA) i w sterowni otrzymujemy potwierdzenie ustawienia klapy przesypu w zadanym położeniu. Ustawianie klapy przesypu w położeniu pośrednim ma za zadanie dzielenie surowca na dwie strugi. W związku z tym, że podczas takiej pracy uszczelka przesypu może ulec szybkiemu zużyciu (znajduje się w strudze surowca), często stosuje się wtedy zamiast uszczelki stalową blachę.
Ze względu na solidną budowę, niezawodność działania, szczelność i całą gamę różnorodnych zastosowań przesypy dwudrogowe z uszczelnieniem wewnętrznym są podstawowym urządzeniem służącym do rozdziału surowców sypkich na dwa kierunki.