Sukces zaczyna się od spotkań – takimi słowami wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Zbigniew Ostrowski otworzył 7. edycję targów INNOFORM®. To wyjątkowe wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz branży narzędziowo – przetwórczej nie tylko w Polsce, ale i w Europie, odbyło się w dniach 4-6 marca w Bydgoskim Centrum Targowo Wystawienniczym.
Były to trzy dni wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych pomysłów, które kształtować będą przyszłość rynku formierskiego. Oprócz strefy wystawców, integralną część wydarzenia stanowiły debaty, spotkania B2B oraz szkolenia, poprowadzone przez ekspertów. Targi odwiedziło 2682 przedsiębiorców, którzy zapoznali się z ofertą 190 firm z całego świata.
Bogaty program wydarzenia
Organizatorzy od pierwszej edycji targów zaangażowani są w propagowanie dobrych praktyk przyjaznych środowisku, czego wyrazem są wydarzenia towarzyszące, promujące zagadnienia dotyczące gospodarki obiegu zamkniętego. Podczas tegorocznej konferencji TECHNOFORUM #PLASTICS RECYCLING specjaliści rozmawiali o trzech wiodących tematach, dotyczących recyklingu: legislacji, technologii oraz praktycznym wykorzystaniu recyklatów w przetwórstwie tworzyw. Merytoryczna dyskusja przyciągnęła uwagę licznej publiczności. Specjaliści ds. marketingu mogli poszerzyć swoją wiedzę podczas szkolenia „Jak sprzedać wtryskarkę bez nakręcania bajek – sztuka marketingu w przemyśle”. Specjaliści z MOKO Marketing - agencji wyspecjalizowanej w przemyśle, przekazali dużą dawkę wiedzy i praktycznych przykładów skutecznej promocji technologii i produktów. – Cenię sobie możliwość poszerzenia wiedzy i uważam, że takie szkolenie podczas targów jest niezwykłym bonusem dla osób, które chcą być na bieżąco nie tylko z ofertą produktów targowych, ale także z wiedzą i trendami docierania ze swą ofertą do klientów - tak udział w warsztacie podsumowała jedna z uczestniczek, Agnieszka Pawlicka, Dyrektor Marketingu z firmy RICHO Polska.
Drugiego dnia wydarzenia nie mogło zabraknąć giełdy kooperacyjnej organizowanej od pierwszej edycji targów przez Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Kilkudziesięciu uczestników z 13 krajów wzięło udział w spotkaniach B2B zarówno w formie stacjonarnej, na terenie targów, jak również w formule online. Tego dnia odbyła się również konferencja regionalna projektu „Innovation Coach” realizowanego przez Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, w ramach której przedsiębiorcy mieli okazję poznać usługę wspierającą firmy we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Mogli także dowiedzieć się więcej o formach wsparcia dla firm oraz o dofinansowaniach unijnych i regionalnych.
Biznesowe spotkania i relacje
Biznesowy charakter targów INNOFORM® podkreślają przedstawiciele firm. Paweł Stawniczy, Sales Representative z Mold-Masters Europa GmbH tak podsumował udział – Po raz pierwszy wystawiamy się na Targach INNOFORM®. Wcześniej uczestniczyliśmy w nich jako odwiedzający. Do wystawienia przekonało nas to, że coraz większa liczba naszych potencjalnych klientów odwiedza te targi. Uważam, że Targi INNOFORM® po 7 latach stały się już targami rozpoznawalnymi nie tylko w Polsce, ale też w Europie.Na wysoki poziom rozmów i zapytań od klientów zwraca uwagę Robert Banaś, właściciel firmy Formtechnik Banaś AG – Jesteśmy praktycznie w dolinie narzędziowej, więc dla praktyków, jest to bardzo dobre miejsce. Ważne jest, że przychodzą tutaj konstruktorzy, ponieważ to oni szukają nowych rozwiązań po to, żeby zaistnieć u klienta.
W tym roku nowością targów INNOFORM® była Strefa Spotkań, dedykowana handlowcom, którzy na wspólnej przestrzeni prezentowali rozmaite rozwiązania dla narzędziowni i wtryskowni. Jeden z nich, Kamil Jakubczak, Country Manager & Sales Engineer firmy Heller Sales and Services Sp. z o. o. zauważa – Są firmy, które nie decydują się na tworzenie dużych stoisk, ponieważ dla jednej osoby, która reprezentuje firmę w Polsce, może to być zbyt duże obciążenie. Forma, jaką mamy tutaj, wydaje się idealna do zaprezentowania swoich produktów i nawiązania nowych kontaktów.
Promocja lokalnych przedsiębiorców
Bydgoski Klaster Przemysłowy Dolina Narzędziowa – współorganizator wydarzenia – pozyskał środki na udział w targach INNOFORM® na lata 2025-2027. To szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw zprzedsiębiorstw z województwa kujawsko-pomorskiego na udział w targach przy minimalnym zaangażowaniu środków. Dofinansowanie do 85% kosztów udziału w targach jest realizowanie w ramach programu „Promocja MŚP z branży narzędziowo-przetwórczej na rynku krajowym i zagranicznym” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza. O korzyściach płynących z tej formy wsparcia mówi Paulina Ciechanowska, Młodsza Specjalistka ds. Grafiki i Wizerunku z firmy CBT Polska Sp. z o.o. – Muszę przyznać, że proces uzyskania dofinansowania był bardzo prosty. Po dostarczeniu odpowiedniej dokumentacji, którą trzeba było przygotować, pozostawały już tylko kwestie związane z tym, jak widzimy nasze stanowisko.
Na pytanie o to, jak dofinansowanie wpłynęło na decyzję o udziale w Targach INNOFORM® odpowiada także Pan Arkadiusz Badziński, Manager Narzędziowni i Wtryskowni ds. Technicznych z firmy DTM SYSTEM Daniel Kujawski S.K.A. - Dofinansowanie bardzo nam pomogło w podjęciu decyzji o udziale w targach. Zastanawialiśmy się nad udziałem w tegorocznej edycji i możliwość otrzymania dofinansowania sprawiła, że podjęliśmy pozytywną decyzję.
