Transport silosowy na skalę europejską
O bezproblemowym przewozie materiałów sypkich w dobie pandemii opowiada Grzegorz Ruta, dyrektor handlowy w firmie Ruta Transport z Mińska Mazowieckiego, w rozmowie z Adamem Krzyżowskim
Grzegorz Ruta: Cementowozy stanowią we flocie Ruta Transport 50% zestawów drogowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w ramach stałej współpracy z producentami cementu i wapna
Adam Krzyżowski: Panie Dyrektorze, Ruta Transport jest firmą z długoletnią tradycją na polskim rynku specjalistycznego transportu drogowego. Jak radziła sobie firma w ciągu ostatniego, tak trudnego dla wielu branż roku?
Grzegorz Ruta: Mimo wyzwań, jakie przed wszystkimi stawia pandemia koronawirusa, nasze ciężarówki nadal pokonują miliony kilometrów po drogach Europy. Regularnie monitorujemy rynek i staramy się dostosować do obecnych warunków funkcjonowania przewozów drogowych. Wolumen naszych obrotów wzrósł, zyskujemy nowych klientów, a ci, z którymi rozpoczęliśmy współpracę przed pandemią, przekonali się o naszej niezawodności i profesjonalizmie. Nie przewidujemy pogorszenia pozycji rynkowej, a w pandemii upatrujemy nawet szansę na dalszy rozwój.
A.K.: Co wpłynęło na to, że w przyszłość patrzycie z optymizmem?
G.R.: Na tę pewność jutra wpływ ma wiele czynników. Ruta Sp. J. jest firmą rodzinną, którą założył w 1987 r. Wojciecha Ruta. Dziś zarządzają nią dwa pokolenia. Ponad 30-letnia obecność na rynku pozwoliła na doskonałe poznanie specyfiki naszej branży. Jesteśmy jedną z największych firm transportowych w Polsce oraz jednym z liderów rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Specjalizujemy się w krajowym oraz międzynarodowym transporcie drogowym w naczepach typu silos. Transportujemy luzem sypkie materiały budowlane, materiały pochodzenia mineralnego oraz neutralne materiały chemiczne. Posiadamy także certyfikat GMP+ B4, który uprawnia do transportu pasz i ich składników. Firma dysponuje obecnie flotą liczącą 160 zestawów drogowych. W ich skład wchodzą ciągniki siodłowe marki Scania wyposażone w kompresory do rozładunku, w nowoczesny system telematyczny i spełniające normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6 oraz naczepy silosowe marki Spitzer Silo-Fahrzeugwerke.
Dzięki bogatemu zapleczu technicznemu, które gwarantuje gotowość naszych pojazdów do natychmiastowej realizacji usług transportowych, a do którego oprócz taboru zaliczyć należy własne centrum transportowe, serwis pojazdów ciężarowych, autoryzowany serwis naczep Spitzer oraz myjnię, realizujemy zlecenia dla ponad 70 stałych klientów w Polsce i Europie. Ruta Transport zatrudnia dziś 240 pracowników, a wraz z rozwojem firmy pracę znajdą u nas kolejni specjaliści.
Ciągle się doskonalimy, poszerzamy paletę oferowanych usług i wierzymy w zrównoważony rozwój. Priorytetem jest dla nas polityka jakości. Reagujemy na coraz większe wymagania rynku i dopasowujemy się do oczekiwań klientów. Nasi partnerzy w biznesie potwierdzają niezawodność firmy Ruta. Jednocześnie nasz potencjał transportowy wykorzystujemy w sposób optymalny.
Te wszystkie elementy wpływają na naszą stabilną pozycję silnego gracza w transporcie silosowym. Na zmieniającą się sytuację na rynku patrzymy jednak zarówno z optymizmem, jak i z pokorą. Staramy się wyciągać wnioski. Jednym z nich jest ten, że w przyszłości na pewno będziemy musieli zweryfikować naszą strategię zarządzania, m.in. poprzez opracowanie planu kryzysowego i wzmocnienie zaplecza finansowego.
A.K.: Sto sześćdziesiąt zestawów drogowych to pokaźna liczba. Jakie elementy wchodzą w ich skład?
G.R.: Ruta Transport dysponuje silosami leżącymi, tzw. dolnozsypami, o pojemności 34 m3 i 37 m3 oraz podnoszonymi (kiprowanymi) o pojemności 45 m3 i 60 m3. Jeżeli nie ogranicza nas gęstość nasypowa, to w silosach leżących transportujemy jednorazowo ładunki o wadze do 28 t, a w silosach podnoszonych – 26 t (w tych o pojemności 45 m3) i 25 t (w tych, które mają 60 m3). Różne pojemności i konfiguracje naczep są stosowane w zależności od potrzeb, specyfiki danego materiału i branży, do której jest dostarczany. Generalnie obowiązuje zasada: im wyższa gęstość nasypowa materiału, tym lepiej do jego transportu sprawdza się silos o mniejszej pojemności.
Zróżnicowane pojemności naczep umożliwiają firmie oferowanie rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów. W silosach podnoszonych firma transportuje neutralne materiały chemiczne, paszowe i specjalistyczne materiały budowlane. Silosy leżące zaś przystosowane są do przewożenia materiałów o wysokiej gęstości nasypowej i przeznaczone są do takich materiałów, jak cement, wapno czy popioły lotne. Cementowozy stanowią we flocie Ruta Transport 50% zestawów drogowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w ramach stałej współpracy z producentami cementu i wapna, głównie na terenie Polski, ale jeżdżą również po drogach Czech, Słowacji, Niemiec i Litwy. Cement i popiół lotny są wobec siebie neutralne, dlatego przed załadunkiem jednego gatunku materiału, przykładowo cementu, wystarczy, że naczepa zostanie dokładnie opróżniona z resztek transportowanego wcześniej np. popiołu lotnego. W takich sytuacjach naczepy nie wymagają specjalistycznego mycia. Inaczej dzieje się z naczepami przewożącymi wapno – one są przeznaczone wyłącznie do tego produktu.
A.K.: W jaki sposób ta specyfika oferowanej formy transportu wyróżnia firmę Ruta na tle konkurencji?
G.R.: Z innymi firmami w branży konkurujemy przede wszystkim dzięki wspomnianej różnorodności naczep i szerokiej ofercie transportu specjalistycznego, kierowanej do różnych branż na rynku krajowym i międzynarodowym. Wyróżnia nas też konsekwentnie prowadzona polityka jakości oraz wartości, którymi kierujemy się w codziennej pracy: profesjonalizm, partnerstwo, komunikacja, zaangażowanie i odpowiedzialność. Jednak najważniejszą wartością w firmie Ruta Transport są ludzie. Nasi pracownicy posiadają specjalistyczną wiedzę branżową, a my zachęcamy ich do podnoszenia kwalifikacji i oferujemy przyjazne miejsca pracy. Kierowcom – najważniejszemu ogniwu wydajnego transportu – gwarantujemy stabilne zatrudnienie. Dlatego nawet w trudnych czasach pandemii nie brakowało nam pracowników.
A.K.: Jakie obecnie tendencje zauważa Pan na rynku?
G.R.: Na rynku obserwuje się wzrost zainteresowania transportem materiałów luzem, gdyż jeśli uwzględni się wszystkie koszty poszczególnych elementów łańcucha dostaw, jest on bardziej ekonomiczny. Wpływ na to ma wiele czynników. Wśród nich należy wymienić szybki załadunek i rozładunek bez udziału pracowników z ramienia producenta i odbiorcy. Automatyzacja produkcji sprawia, że materiał jest przekazywany bezpośrednio z silosu stacjonarnego, co zdecydowanie skraca czas trwania całego procesu. Nie bez znaczenia pozostają niskie koszty magazynowania, ponieważ wysokie silosy o dużej pojemności zajmują nawet o 30% mniej miejsca w porównaniu z klasycznym poziomym magazynem na big-bagi, a stany magazynowe mogą być kontrolowane elektronicznie. Transport z wykorzystaniem silosów zapewnia przewożonemu materiałowi stabilną jakość (ochronę przed zawilgoceniem) i eliminuje problem utylizacji opakowań: worków, palet i folii, których koszt rośnie z roku na rok.
W ostatnich latach w Polsce zaobserwowaliśmy przede wszystkim wzrost zapotrzebowania na przewóz cementu luzem. Wiąże się to z rosnącą liczbą inwestycji budowlanych. Największym problemem w tej branży jest jednak sezonowość dostaw, gdyż rynek budowlany jest mocno uzależniony od warunków atmosferycznych. Dla efektywnego funkcjonowania firm transportujących cement luzem istotna jest także pojemność magazynowa klientów oraz elastyczne godziny przyjmowania dostaw.
A.K.: Wspomniał Pan, w których krajach Ruta Transport przewozi cement oraz wapno. Jakie materiały transportujecie w pozostałych państwach Europy? Jak na mapie Europy kształtuje się struktura klientów firmy?
G.R.: Różnorodność materiałów, branż i rynków jest ogromna. Najwięcej zleceń realizujemy w krajach ościennych (w Niemczech, Czechach, na Słowacji), lecz również z powodzeniem radzimy sobie w Holandii, Belgii, Austrii, na Węgrzech, w Słowenii czy we Włoszech. Dostarczamy wszystkie możliwe surowce w postaci sypkiej do produkcji chemii budowlanej (cementy, piaski, kruszywa, gips, anhydryt) – sektor zajmujący się tym jest największym odbiorcą naszych usług. Również duża część transportowanych materiałów to materiały pochodzenia mineralnego stosowane w innych branżach, wśród nich wypełniacze węglanowe w branży produkcji farb, piaski kwarcowe i bentonity w odlewnictwie czy dodatki mineralne do produkcji pasz. Dodatkowo transportujemy różne typy skrobi stosowane w branży papierniczej oraz granulaty plastikowe.
A.K.: Czy może Pan podzielić się planami spółki Ruta na przyszłość?
G.R.: Na pewno będziemy umacniać naszą pozycję na rynku drogowego transportu materiałów pochodzenia mineralnego w naczepach typu silos w Europie Środkowo-Wschodniej. Przygotowujemy się także do wdrożenia pakietu mobilności, który wchodzi w życie w 2022 r. Liczymy na to, że rozwiązania telematyczne, stabilność zatrudnienia i dobra struktura klientów pozwolą nam dopasować się do nowej sytuacji rynkowej i do nowych regulacji prawnych w Unii Europejskiej.
A.K.: Dziękuję za rozmowę.