O bezproblemowym przewozie materiałów sypkich w dobie pandemii opowiada Grzegorz Ruta, dyrektor handlowy w firmie Ruta Transport z Mińska Mazowieckiego, w rozmowie z Adamem Krzyżowskim

Grzegorz Ruta: Cementowozy stanowią we flocie Ruta Transport 50% zestawów drogowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w ramach stałej współpracy z producentami cementu i wapna

Adam Krzyżowski: Panie Dyrektorze, Ruta Transport jest firmą z długoletnią tradycją na polskim rynku specjalistycznego transportu drogowego. Jak radziła sobie firma w ciągu ostatniego, tak trudnego dla wielu branż roku?
Grzegorz Ruta: Mimo wyzwań, jakie przed wszystkimi stawia pandemia koronawirusa, nasze ciężarówki nadal pokonują miliony kilometrów po drogach Europy. Regularnie monitorujemy rynek i staramy się dostosować do obecnych warunków funkcjonowania przewozów drogowych. Wolumen naszych obrotów wzrósł, zyskujemy nowych klientów, a ci, z którymi rozpoczęliśmy współpracę przed pandemią, przekonali się o naszej niezawodności i profesjonalizmie. Nie przewidujemy pogorszenia pozycji rynkowej, a w pandemii upatrujemy nawet szansę na dalszy rozwój.

A.K.: Co wpłynęło na to, że w przyszłość patrzycie z optymizmem?
G.R.: Na tę pewność jutra wpływ ma wiele czynników. Ruta Sp. J. jest firmą rodzinną, którą założył w 1987 r. Wojciecha Ruta. Dziś zarządzają nią dwa pokolenia. Ponad 30-letnia obecność na rynku pozwoliła na doskonałe poznanie specyfiki naszej branży. Jesteśmy jedną z największych firm transportowych w Polsce oraz jednym z liderów rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Specjalizujemy się w krajowym oraz międzynarodowym transporcie drogowym w naczepach typu silos. Transportujemy luzem sypkie materiały budowlane, materiały pochodzenia mineralnego oraz neutralne materiały chemiczne. Posiadamy także certyfikat GMP+ B4, który uprawnia do transportu pasz i ich składników. Firma dysponuje obecnie flotą liczącą 160 zestawów drogowych. W ich skład wchodzą ciągniki siodłowe marki Scania wyposażone w kompresory do rozładunku, w nowoczesny system telematyczny i spełniające normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6 oraz naczepy silosowe marki Spitzer Silo-Fahrzeugwerke.
Dzięki bogatemu zapleczu technicznemu, które gwarantuje gotowość naszych pojazdów do natychmiastowej realizacji usług transportowych, a do którego oprócz taboru zaliczyć należy własne centrum transportowe, serwis pojazdów ciężarowych, autoryzowany serwis naczep Spitzer oraz myjnię, realizujemy zlecenia dla ponad 70 stałych klientów w Polsce i Europie. Ruta Transport zatrudnia dziś 240 pracowników, a wraz z rozwojem firmy pracę znajdą u nas kolejni specjaliści.

Ciągle się doskonalimy, poszerzamy paletę oferowanych usług i wierzymy w zrównoważony rozwój. Priorytetem jest dla nas polityka jakości. Reagujemy na coraz większe wymagania rynku i dopasowujemy się do oczekiwań klientów. Nasi partnerzy w biznesie potwierdzają niezawodność firmy Ruta. Jednocześnie nasz potencjał transportowy wykorzystujemy w sposób optymalny.
Te wszystkie elementy wpływają na naszą stabilną pozycję silnego gracza w transporcie silosowym. Na zmieniającą się sytuację na rynku patrzymy jednak zarówno z optymizmem, jak i z pokorą. Staramy się wyciągać wnioski. Jednym z nich jest ten, że w przyszłości na pewno będziemy musieli zweryfikować naszą strategię zarządzania, m.in. poprzez opracowanie planu kryzysowego i wzmocnienie zaplecza finansowego.

A.K.: Sto sześćdziesiąt zestawów drogowych to pokaźna liczba. Jakie elementy wchodzą w ich skład?
G.R.: Ruta Transport dysponuje silosami leżącymi, tzw. dolnozsypami, o pojemności 34 m3 i 37 m3 oraz podnoszonymi (kiprowanymi) o pojemności 45 m3 i 60 m3. Jeżeli nie ogranicza nas gęstość nasypowa, to w silosach leżących transportujemy jednorazowo ładunki o wadze do 28 t, a w silosach podnoszonych – 26 t (w tych o pojemności 45 m3) i 25 t (w tych, które mają 60 m3). Różne pojemności i konfiguracje naczep są stosowane w zależności od potrzeb, specyfiki danego materiału i branży, do której jest dostarczany. Generalnie obowiązuje zasada: im wyższa gęstość nasypowa materiału, tym lepiej do jego transportu sprawdza się silos o mniejszej pojemności.
Zróżnicowane pojemności naczep umożliwiają firmie oferowanie rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów. W silosach podnoszonych firma transportuje neutralne materiały chemiczne, paszowe i specjalistyczne materiały budowlane. Silosy leżące zaś przystosowane są do przewożenia materiałów o wysokiej gęstości nasypowej i przeznaczone są do takich materiałów, jak cement, wapno czy popioły lotne. Cementowozy stanowią we flocie Ruta Transport 50% zestawów drogowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w ramach stałej współpracy z producentami cementu i wapna, głównie na terenie Polski, ale jeżdżą również po drogach Czech, Słowacji, Niemiec i Litwy. Cement i popiół lotny są wobec siebie neutralne, dlatego przed załadunkiem jednego gatunku materiału, przykładowo cementu, wystarczy, że naczepa zostanie dokładnie opróżniona z resztek transportowanego wcześniej np. popiołu lotnego. W takich sytuacjach naczepy nie wymagają specjalistycznego mycia. Inaczej dzieje się z naczepami przewożącymi wapno – one są przeznaczone wyłącznie do tego produktu.

A.K.: W jaki sposób ta specyfika oferowanej formy transportu wyróżnia firmę Ruta na tle konkurencji?
G.R.: Z innymi firmami w branży konkurujemy przede wszystkim dzięki wspomnianej różnorodności naczep i szerokiej ofercie transportu specjalistycznego, kierowanej do różnych branż na rynku krajowym i międzynarodowym. Wyróżnia nas też konsekwentnie prowadzona polityka jakości oraz wartości, którymi kierujemy się w codziennej pracy: profesjonalizm, partnerstwo, komunikacja, zaangażowanie i odpowiedzialność. Jednak najważniejszą wartością w firmie Ruta Transport są ludzie. Nasi pracownicy posiadają specjalistyczną wiedzę branżową, a my zachęcamy ich do podnoszenia kwalifikacji i oferujemy przyjazne miejsca pracy. Kierowcom – najważniejszemu ogniwu wydajnego transportu – gwarantujemy stabilne zatrudnienie. Dlatego nawet w trudnych czasach pandemii nie brakowało nam pracowników.

A.K.: Jakie obecnie tendencje zauważa Pan na rynku?
G.R.: Na rynku obserwuje się wzrost zainteresowania transportem materiałów luzem, gdyż jeśli uwzględni się wszystkie koszty poszczególnych elementów łańcucha dostaw, jest on bardziej ekonomiczny. Wpływ na to ma wiele czynników. Wśród nich należy wymienić szybki załadunek i rozładunek bez udziału pracowników z ramienia producenta i odbiorcy. Automatyzacja produkcji sprawia, że materiał jest przekazywany bezpośrednio z silosu stacjonarnego, co zdecydowanie skraca czas trwania całego procesu. Nie bez znaczenia pozostają niskie koszty magazynowania, ponieważ wysokie silosy o dużej pojemności zajmują nawet o 30% mniej miejsca w porównaniu z klasycznym poziomym magazynem na big-bagi, a stany magazynowe mogą być kontrolowane elektronicznie. Transport z wykorzystaniem silosów zapewnia przewożonemu materiałowi stabilną jakość (ochronę przed zawilgoceniem) i eliminuje problem utylizacji opakowań: worków, palet i folii, których koszt rośnie z roku na rok.

W ostatnich latach w Polsce zaobserwowaliśmy przede wszystkim wzrost zapotrzebowania na przewóz cementu luzem. Wiąże się to z rosnącą liczbą inwestycji budowlanych. Największym problemem w tej branży jest jednak sezonowość dostaw, gdyż rynek budowlany jest mocno uzależniony od warunków atmosferycznych. Dla efektywnego funkcjonowania firm transportujących cement luzem istotna jest także pojemność magazynowa klientów oraz elastyczne godziny przyjmowania dostaw.

A.K.: Wspomniał Pan, w których krajach Ruta Transport przewozi cement oraz wapno. Jakie materiały transportujecie w pozostałych państwach Europy? Jak na mapie Europy kształtuje się struktura klientów firmy?
G.R.: Różnorodność materiałów, branż i rynków jest ogromna. Najwięcej zleceń realizujemy w krajach ościennych (w Niemczech, Czechach, na Słowacji), lecz również z powodzeniem radzimy sobie w Holandii, Belgii, Austrii, na Węgrzech, w Słowenii czy we Włoszech. Dostarczamy wszystkie możliwe surowce w postaci sypkiej do produkcji chemii budowlanej (cementy, piaski, kruszywa, gips, anhydryt) – sektor zajmujący się tym jest największym odbiorcą naszych usług. Również duża część transportowanych materiałów to materiały pochodzenia mineralnego stosowane w innych branżach, wśród nich wypełniacze węglanowe w branży produkcji farb, piaski kwarcowe i bentonity w odlewnictwie czy dodatki mineralne do produkcji pasz. Dodatkowo transportujemy różne typy skrobi stosowane w branży papierniczej oraz granulaty plastikowe.

A.K.: Czy może Pan podzielić się planami spółki Ruta na przyszłość?
G.R.: Na pewno będziemy umacniać naszą pozycję na rynku drogowego transportu materiałów pochodzenia mineralnego w naczepach typu silos w Europie Środkowo-Wschodniej. Przygotowujemy się także do wdrożenia pakietu mobilności, który wchodzi w życie w 2022 r. Liczymy na to, że rozwiązania telematyczne, stabilność zatrudnienia i dobra struktura klientów pozwolą nam dopasować się do nowej sytuacji rynkowej i do nowych regulacji prawnych w Unii Europejskiej.

A.K.: Dziękuję za rozmowę.

Nowy numer

  1. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2024 (106)
  2. Temat numeru: ATEX, FILTRACJA, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2024 (105)

  3. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2024 (104)
  4. Temat numeru: POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2024 (103)

  5. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)

  6. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  7. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  8. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  9. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  10. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  11. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  12. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  13. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  14. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  15. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  16. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  17. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  18. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  19. 03/2022 (89)

  20. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  21. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  22. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  23. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  24. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  25. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  26. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  27. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  28. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  29. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  30. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  31. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  32. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  33. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  34. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  35. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  36. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  37. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  38. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  39. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  40. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  41. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  42. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  43. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  44. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  45. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  46. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  47. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  48. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  49. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  50. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  51. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  52. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  53. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  54. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  55. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  56. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  57. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  58. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  59. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  60. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  61. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  62. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  63. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  64. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  65. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  66. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  67. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  68. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  69. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  70. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  71. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  72. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  73. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  74. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  75. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  76. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  77. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  78. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  79. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  80. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  81. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  82. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  83. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  84. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  85. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  86. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  87. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  88. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  89. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  90. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  91. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  92. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  93. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  94. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  95. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  96. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  97. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  98. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  99. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)

Kalendarium wydarzeń pełne

« Listopad 2024 »
Pon
Wt
Śr
Czw
Pią
So
Nie
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8