Z Andrzejem Żelazo, prezesem firmy Proorganika Sp. z o.o. z Warszawy, rozmawia Adam Krzyżowski
Adam Krzyżowski: Panie Prezesie, od wielu lat Proorganika oferuje szwajcarskie zawory zaciskowe HOmatic. Znajdują one szerokie zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. W jakich przypadkach są one niezbędne w układach automatyki przemysłowej?
Andrzej Żelazo: Współpracę z firmą HO-Matic zaczynaliśmy w roku 2002. Wtedy jeszcze za pośrednictwem firmy Gericke, której byliśmy przedstawicielem w Polsce. Firma HO-Matic była stałym dostawcą zaworów zaciskowych dla Gericke. Początkowo sprzedawaliśmy zawory HOmatic jako elementy oferowanych przez nas instalacji do produktów sypkich, głównie instalacji transportu pneumatycznego. Później okazało się, że te zawory również świetnie się spisują w układach dozowania surowców ciekłych (oleistych).
FOT. 1, 2, 3 Przykładowe zawory HOmatic oferowane przez firmę Proorganika
A.K.: Czy mógłby Pan pokrótce przedstawić jakieś konkretne przykłady zastosowania tych zaworów w systemach sterowania?
A.Ż.: Myślę, że trzeba zacząć od zasady działania zaworów zaciskowych. Są to zawory, w których element elastyczny zaciskany jest bezpośrednio sprężonym powietrzem. Taki sposób zamykania zaworu powoduje, że nie są tu potrzebne żadne mechaniczne elementy – obracające się i trące. Nie ma w nich po prostu części, które mogą się w proszku czy pyle zacierać.
Tak jak to wcześniej powiedziałem, na początku zaczęliśmy je stosować w instalacjach transportu pneumatycznego, tzn. w osprzęcie podajników komorowych oraz w rozdzielaczach dwudrogowych składających się z dwóch zaworów zaciskowych połączonych w jeden układ ze wspólnym sterowaniem. Zawory w tego typu systemach działają na zasadzie „otwórz–zamknij”. Później okazało się, że świetnie spisują się one także w układach dozowania cieczy – również na zasadzie „otwórz–zamknij”, ale nie tylko, bo też „przymknij”. Zawory można przymykać i tym samym ograniczać natężenie przepływu. Dzięki sterowaniu wielkością podanego ciśnienia (przymykaniu zaworu) możliwe jest bardzo precyzyjne dozowanie produktów. Obecnie zawory zaciskowe są też często stosowane w układach toaletowych w pociągach i samolotach, a także w lakierniach proszkowych.
A.K.: Na czym jeszcze polega szczególna przydatność zaworów HOmatic w transporcie pneumatycznym i do jakich produktów sypkich się one najbardziej nadają?
A.Ż.: Przede wszystkim są przydatne dlatego, że nie blokują przepływu. Po otwarciu zaworu transport odbywa się pełnym przekrojem. Niezależnie od tego, czy jest to podajnik komorowy, autocysterna, czy zabudowa silosów, to zawsze mamy do czynienia z pełnym otwarciem przekroju rurociągu.
Co do produktów, to zawory HOmatic są głównie wykorzystywane w transporcie tworzyw sztucznych, chemikaliów, produktów spożywczych, a także cementu, gipsu i piasku. Chociaż trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że im bardziej produkt jest wycierający, tym krótsza jest żywotność zaworu, a dokładnie jego wkładu.
A.K.: Przed dwoma laty firma Jacob Soehne uruchomiła w swojej centrali w Porta Westfalica w Niemczech duże nowoczesne centrum logistyczne. Jak ta niemiecka inwestycja wpłynęła na usprawnienie dystrybucji systemu rurowego Jacob w Polsce?
A.Ż.: Tak, to była duża inwestycja. Ponad 15 mln EUR. Dwa połączone obiekty o łącznej powierzchni 7500 m2. Część wysoka z magazynem wysokiego składowania to 3300 m2 o wysokości 21 m. 13 800 miejsc na palety, 5500 różnych gotowych produktów, sześć doków załadunkowych dla samochodów ciężarowych. Całość została uruchomiona na początku roku 2018 i prawie przez cały ten rok trwało optymalizowanie procesów pobierania i pakowania produktów. Dzisiaj centrum logistyczne działa rewelacyjnie. Skrócił się czas pakowania palet i wysyłki towarów. Znacznie zwiększono także ilość pakowanych małych przesyłek kurierskich. Zwiększenie ilości przesyłek pozwoliło też na obniżenie kosztu frachtu. Naszym klientom dało to wymierne dwie korzyści: skrócenie czasu dostarczenia towaru oraz zmniejszenie kosztów dostawy.